دکتر حمیده آقایی / از بین بردن جای جوش و اسکار / هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید

تاتو یا خالکوبی بدن اقدامی است که امروزه در میان افراد مختلف جامعه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همزمان با محبوبیت این روش خیلی از افراد بعد از گذشت مدت زمانی به دلایل مختلف پشیمان شده و به دنبال راهی برای پاک کردن تاتوی خود هستند. اما بهترین راه برای از بین بردن تاتوهای قدیمی چیست؟ در این مقاله از سایت دکتر حمیده آقایی به معرفی بهترین راهکار برای پاک کردن تاتو های قدیمی خود که از آن خسته شده اید می پردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره پاک کردن تتو با لیزر را بدست آورید.

فیلم پاک کردن تاتو با لیزر

انواع روش های پاک کردن خالکوبی

برای پاک کردن تاتو روش های مختلفی وجود دارد که یکی از متداول ترین آن ها تاتو ریموور یا همان استفاده از تاتو همرنگ پوست است. اما این روش در مقایسه با لیزر ممکن است اثرات مطلوبی برای افراد نداشته باشد. در واقع روش تاتو ریموور سبب پاک شدن تاتو نشده و تنها نوعی پوشش روی طرح قبلی ایجاد می کند. اگرچه این روش ممکن است برای تاتوهای کوچک مناسب باشد، اما برای تاتوهای بزرگ بهتر است که استفاده نشود. مهمترین مشکل این روش همرنگ نبودن تاتو ریمو با رنگ پوست و همچنین نمایان شدن مجدد رنگ تاتو به دلیل از بین رفتن ریموور پس از گذشت زمان است.

یکی دیگر از روش های قدیمی پاک کردن تاتو که اصلا انجام آن را توصیه نمی کنیم، انجام جراحی است. در این روش پوست محل خالکوبی برداشته می شود و بعد از آن ناحیه مورد نظر بخیه زده می شود از دیگر روش های برداشتن خالکوبی، میکرودرم ابریژن بوده که محل تاتو شده تراشیده می شود. برای از بین بردن خالکوبی های سطحی می توان از روش میکرودرم ابریژن استفاده کرد تا به صورت سطحی ناحیه مورد نظر تراشیده شود و رنگ تاتو  از بین برود. کرایوتراپی که از طریق نیتروژن مایع انجام می گیرد و در نهایت رنگ تاتو از پوست خارج می شود.

لیزر درمانی جهت پاک کردن تاتو

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی در حوزه تجهیزات پزشکی شاهد دستگاه های متعددی برای پاک کردن تاتو هستیم. به طور کلی لیزر تنها روش غیرتهاجمی و موثری است که تاتوها را بدون ایجاد جای زخم با انتشار امواج نوری، از بین می برند. در لیزردرمانی نور با امواج کوتاه و قوی به طور متمرکز تابیده شده و با نفوذ به عمق پوست سبب تجزیه رنگدانه ها یا جوهر تاتو می شوند. به بیان ساده تر، امواج رنگدانه های تاتو را به سلول های کوچک تر تقسیم کرده و توسط گلبول های سفید دستگاه ایمنی بدن از بین می روند.

با وجود روش های مختلف برای پاک کردن خالکوبی یا تاتو، اکثر متخصصان پاک کردن تاتو با لیزر را ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین روش می دانند. از بهترین روش ها برای پاک کردن تاتو با لیزر می توان به لیزر فرکشنال co2  اشاره کرد. معمولا برای استفاده از این روش نیاز به تعداد جلسات متعدد است تا نتیجه لیزر بر روی تاتو به طور کامل پدیدار شود. معمولا انجام لیزر بعد از سه جلسه می تواند جای تاتو را از بین ببرد. در صورتی که متخصص پوست و مو برای شما این روش را به کار بگیرد برای مدت کوتاهی قرمزی بر روی پوست دیده می شود و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

فواید برداشتن خالکوبی با لیزر

  • پاک کردن تاتو یا خالکوبی بدون بازگشت مجدد یا تغییر در ظاهر پوست
  • پاک کردن ایمن تاتوها بدون آسیب به پوست
  • جلسات زمان نسبتا پایین (تعداد جلسات لیزر بر اساس شدت رنگ جوهر تعیین می شود)
  • بهترین نتایج زیبایی و اثربخسی لیزر در مقایسه با سایر روش های برداشتن خالکوبی 

اقدامات لازم قبل از برداشتن خالکوبی

مراحلی که پیش از پاک کردن تاتوها با لیزر بهتر است انجام شود به شرح زیر است:

  • یافتن بهترین متخصص پوست
  • مرور شرح حال پزشکی بیمار شامل موارد منع انجام درمان، سابقه هیپوپیگمانتاسیون پس التهابی و اسکار گذاری غیر طبیعی انجام می گردد.
  • بررسی نوع خالکوبی (آماتور، حرفه ای، آرایشی، تروماتیک)
  • رنگ های خالکوبی هنگام انجام (شامل وجود رنگ گوشتی و جوهر سفید)
  • چند سال از خالکوبی گذشته است
  • آیا همپوشانی در خالکوبی وجود دارد
  • واکنش های آلرژیک در هنگام خالکوبی
  • شدت رنگ جوهر
  • محل خالکوبی در بدن
  • وجود اسکار برجسته یا تغییرات بافتی
  • برخی بیماران دارای خالکوبی هایی هستند که اندکی برجسته است و در واقع دارای تغییرات بافتی می باشد. تغییرات بافتی و اسکار را پیش از درمان ثبت نموده و به بیمار گفته می شود که این تغییرات بهبود نمی یابد و حتی ممکن است بدتر شود. نوع پوست فیتزپاتریک بیمار تعیین می شود. رضایت آگاهانه اخذ می گردد. ضایعات مشکوک به نئوپلازی بیوپسی شده یا در صورت نیاز ارجاع می گردند و پیش از انجام لیزر درمانی نتایج منفی بیوپسی باید اخذ گردد.
  • تصاویر پیش از درمان تهیه می شود.
  • پرهیز از تماس مستقیم با آفتاب و مصرف روزانه ضد آفتاب وسیع الطیف در طول سیر درمان و قبل از آن توصیه می شود.
  • روشن تر کردن پوست زمینه ای ممکن است در افراد با انوع پوست فیتزپاتریک تیره جهت کاهش خطر تغییرات رنگدانه ای مثل هیپرپیگمانتاسیون پس التهابی در نظر گرفته شود. از ترکیبات موضعی روشن کننده پوست یک بار یا دو بار در روز به مدت یک ماه پس از لیزر درمانی همچون ترکیب نیازمند نسخه کرم هیدروکینون ۴-۸ درصد یا سیار ترکیبات بهداشتی بدون نسخه حاوی آربوتین، نیاسین آمید و آزلائیک اسید استفاده می شود.
  • شات های تست ممکن است پیش از درمان اولیه زده شوند یا امکان دارد تنها در افراد با انواع پوست فیتزپاتریک تیره صورت گیرند.
  • دارو های ضد ویروسی ممکن است به شکل پیشگیرانه در افراد با سابقه ی عفونت هرپس سیمپلکس یا واریسلا زوستر در ناحیه درمانی یا مجاور آن ۲ روز پیش از لیزر درمانی آغاز شده و تا ۳ روز پس از آن نیز ادامه می یابد.
  • بیمارانی که سابقه عفونت HSV آن ها به مدت ها قبل بر می گردد با خطر کمتر فعال شدن مجدد ویروس مواجه بوده و به جای آن داروی ضد ویروسی در روز درمان آغاز شده و برای ۵ روز ادامه می یابد.

موارد موثر روی نتیجه پاک کردن تاتو با لیزر

نوع پوست فیتزپاتریک

انواع پوست فیتزپاتریک تیره ابتدا با قطره دسته پرتو بیشتر و جریان کم درمان می شوند. انواع پوست روشن با قطره دسته پرتو کمتر و جریان بیشتر درمان می گردند.

رنگ جوهر

لیزر درمانی اولیه جهت برداشتن خالکوبی عموما با لیزر 1064QS فارغ از رنگ آن صورت می گیرد و با پیشرفت درمان طول موج خاص رنگ مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد.

شدت رنگ

خالکوبی های حرفه ای تیره دارای غلظت بالای رنگ نسبت به خالکوبی های روشن آماتور باید با قطر دسته پرتو بزرگتر و جریان کمتر درمان شوند تا نتایج مطلوب نهایی حاصل شود.

خالکوبی های همپوشان

با تراکم بالای رنگ جوهر همراه بوده و در ابتدا با قطر دسته پرتو بزرگ و جریان بسیار پایین درمان می گردد تا خطر درمان بیش از حد کاهش یابد.

اندازه خالکوبی و محل آن

خالکوبی های بزرگ را می توان با سرعت تکرار بالا درمان نمود تا زمان درمان کاهش یابد . خالکوبیهای کوچک به ویژه در ناحیه صورت با سرعت تکرار آهسته تر، درمان می شوند تا دقت آن افزایش یابد.

نواحی غیر صورتی

مناطق با پوست نازک مثل گردن، پستان، بخش داخلی بازو و ران با تنظیمات محافظه کارانه مثل قطر دسته پرتو زیاد و جریان بالا درمان می شود تا خطر بروز عوارض به حداقل برسد.

استفاده از بی حسی برای پاک کردن تاتو

برداشتن خالکوبی دردناک است اما می توان آنرا نسبتا سریع انجام داد. استفاده از بی حسی بستگی به آستانه درد بیمار و همچنین اندازه و محل خالکوبی دارد. خالکوبی های کوچکتر و مواردی که در مناطق گوشتی تر بدن هستند به ندرت نیاز به بی حسی دارند و بیمار می تواند با فشردن یک توپ در دستهایش و یا نفس کشیدن آهسته در حین درمان درد را تحمل کند چرا که زمان درمان بسیار کوتاه و در حد چند دقیقه است. خالکوبی های بزرگتر و مواردی که در نواحی حساس بدن مثل برجستگی های استخوانی همچون ساکروم یا مچ دست قرار گرفته اند ممکن است نیاز به بی حسی داشته باشند.

پاک کردن تاتو با لیزر

عوارض لیزر برای پاک کردن تاتو

لیزر یکی از روش های ایمن و غیر تهاجمی است که کمترین میزان آسیب و عوارض جانبی را برای پوست دارد. با این حال وجود برخی اثرات کوتاه مدت در این روش طبیعی بوده که پس از گذشت چند ساعت برطرف می شود. مهمترین اثرات جانبی کوتاه مدت در لیزردرمانی عبارتند از:

  • تورم، قرمزی و حساسیت پس از لیزر درمانی مورد انتظار است و به طور رایج در عرض چند ساعت تا چند روز برطرف می شود.
  • تیره شدن خالکوبی و سپس ایجاد پوسته، اغلب چند روز پس از لیزر درمانی مشاهده می گردد.
  • خارش، جزئی از روند ترمیم است و در طول چند هفته اول پس از درمان رایج است.

لازم به ذکر است که پس از لیزر درمانی جهت برداشتن خالکوبی، جوهر از طریق سیستم لنفاوی انتشار سیستمیک پیدا کرده و در بیماران با سابقه واکنش آلرژیک به جوهر، در هنگام برداشتن خالکوبی نیز امکان بروز مجدد آن وجود دارد . علائم آلرژی به جوهر شامل درماتیت آلرژیک و بندرت ندول های التهابی و گرانولوم است. به همین علت بررسی شرایط بیمار و سابقه آلرژی توسط متخصص پوست بررسی می شود. واکنش های آلرژیک اغلب به جوهر های با رنگ روشن مثل قرمز و با شیوع کمتر رنگ های زرد، سبز و آبی ایجاد می گردند.

مراقبت های بعد از پارک کردن تاتو با لیزر

بخش های زیر توصیه های لازم در مورد برداشتن خالکوبی با لیزر درمانی را شرح می دهد . این موارد عبارتند از: انتخاب اولیه شاخص های لیزر درمانی، تکنیک های عمومی درمان، نتایج بالینی مطلوب، نتایج بالینی نامطلوب، مراقبت های بعدی، فواصل جلسات، جلسات بعدی درمان و پیگیری های رایج بر اساس نوع لیزر مورد استفاده که در همه انواع پوست های فیتزپاتریک بکار می رود.

  • کمپرس سرد به مدت ۱۵ دقیقه هر ۱-۲ ساعت در روز، جهت کاهش خطر تاول زدن و رفع علائم استفاده شود.
  • اگر پوست سالم است و در ناحیه درمان سائیدگی وجود ندارد از یک کرم ضد آفتاب وسیع الطیف حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم روزانه بدون پانسمان استفاده کنید.
  • براق شدن پوست یک بخش طبیعی از روند ترمیم است و ممکن است تا ۳ هفته یا بیشتر پس از درمان مشاهده شود. پوستی که ترمیم کامل پیدا می کند مانند اپیدرم درمان نشده اطراف نمای مات پیدا می کند.
  • از ورزش شدید و تماس با آب تا زمان بهبودی پوست باید پرهیز کنید.
  • دستور العمل ها و داروهای موضعی یا خوراکی که توسط پزشک تجویز شده است باید پس از لیزر درمانی به صورت منظم انجام شود.

هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

هزینه پاک کردن انواع خالکوبی ها به فاکتورهای مختلفی مانند اندازه تاتو، رنگ تاتو، مدت زمان خالکوبی و عمق نفوذ رنگ به پوست بستگی دارد. همان طور که اشاره شد هر هرچه تاتوها جدیدتر و تازه تر باشد، تعداد جلسات بیشتری برای پاک کردن نیاز دارد. بنابراین هرچه تعداد جلسات بیشتر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده دستمزد پزشک و محل انجام لیزر نیز در هزینه نهایی لیزر نقش تعیین کننده ای دارد.

توصیه پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه پاک کردن تاتو با لیزر ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها داشته باشد، اما بدون شک موثرترین و ایمن ترین روش است. متاسفانه بسیاری از افراد برای کاهش هزینه های خود اقدام به پاک کردن تاتو با ریموورها در مکان های نامناسب توسط غیرحرفه ای مانند آرایشگران می کنند که اثرات جانبی جبران ناپذیری مانند ایجاد زخم و اسکار برای افراد دارند. لذا توصیه می شود پیش از پاک کردن تاتو با متخصص پوست مشورت نمایید.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

مقالات مرتبط

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش تکنیکی است که نیازی به جراحی یا تهاجم ندارد و برای بهبود وضعیت پوست و به‌حداقل‌رساندن آکنه و علائم پیری استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از نخ‌های زیر پوستی برای تقویت و سفت...

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی نوعی آکنه است که در اثر تجویز کورتیکواستروئیدها در هر روشی ایجاد می شود. این می تواند به دلیل استروئیدهای خوراکی، استروئیدهای داخل وریدی یا کرم های استروئیدی موضعی رخ دهد. در بیشتر...

سوالات متداول در مورد سابسیژن

سوالات متداول در مورد سابسیژن

سابسیژن یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های جوانسازی پوست می باشد که برای از بین بردن جای جوش و اسکار مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه روش های مختلفی در زمینه جوانسازی پوست و از بین بردن اسکار و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *