دکتر حمیده آقایی / تزریق بوتاکس / درمان تعریق کف پا با بوتاکس و نحوه انجام آن
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان تعریق کف پا با بوتاکس و نحوه انجام آن

آیا از تعریق بیش از حد در دست و پای خود کلافه شده اید؟ آیا از درمان های گیاهی و خانگی پاسخی نگرفته اید ؟ آیا درمان قطعی برای تعریق بیش از حد در کف دست و پا وجود دارد؟ یکی از روش های موثر امروزی برای درمان عرق کف دست و پا با بوتاکس است. شاید نام بوتاکس را برای رفع چین و چروک صورت شنیده باشید، اما تزریق بوتاکس چگونه به کاهش تعریق در کف دست و پا کمک می کند؟ در ادامه این مقاله با درمان تعریق کف پا با بوتاکس و نحوه انجام آن آشنا شوید.

درمان تعریق کف پا با بوتاکس

تاثیر بوتاکس بر کاهش تعریق کف پا

همان طور که می دانید سم بوتولینیوم یا بوتاکس با فلج کردن عضلات از ایجاد انقباض بیش از حد در بخش های مورد استفاده از بروز چین و چروک می کاهد. اما بوتاکس همچنین می تواند برای تعریق بیش از حد کف پا (feet hyperhydrosis) یا تعریق بیش از حد کف دست (palmar hyperhydrosis) استفاده شود. عملکرد نوروتوکسین بواسطه مهار رهاسازی استیل کولین از پایانه عصبی در محل اتصال عصبی عضلانی است و این امر موجب جلوگیری از انقباض عضله می گردد. همچنین، استیل کولین واسطه عصبی غدد عرق می باشد .به همین علت با تزریق بوتاکس به کف پا یا کف دست، عصب های محرک تعریق آن ناحیه بسته می شوند.

علت تعریق بیش از حد کف پا

شایع ترین دلایلی که باعث تعریق در کف پا می شود به شرح زیر است:

پوشیدن کفش غیراستاندارد

پا یکی از اعضای مهم بدن می باشد که باید به سلامت آن توجه کرد. پوشیدن کفش مناسب با جنس استاندارد یکی از این موارد است. پوشیدن کفش تنگ و جنس نامرغوب باعث تعریق کف پا می شود.

پوشیدن جوراب نامناسب

یکی دیگر از عواملی که باعث تعریق زیاد بخصوص در فصل گرما می شود پوشیدن جوراب نایلونی و نامناسب است. حتما از جوراب های نخی بخصوص در هنگام ورزش کردن استفاده کنید.

تغذیه

یکی از عواملی که باعث تعریق می شود خوردن غذاهای نامناسب از جمله غذاهای تند، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های کافئین دار است. به همین علت توصیه می شود که سعی کنید مصرف این نوع غذاها را کاهش دهید.

درمان تعریق کف پا با بوتاکس

همان طور که در بالا اشاره شد، با تزریق سم بوتولینوم به کف پا سیگنال های عصبی که محرک تعریق هستند، مسدود شده و میزان عرق در فرد کاهش می یابد. البته لازم به ذکر است که این روش درمان قطعی نبوده و نیاز به تزریق مجدد دارد.

نحوه تزریق بوتاکس در کف پا

این تزریقات کمی دردناک هستند و معمولا نیاز به بی حسی یا بیهوشی عمومی دارند. بدلیل ضخیم بودن پوست پاها، بی حس کننده های موضعی ممکن است از پوست پینه بسته پاها به خوبی جذب نشوند. از بلوک موضعی (بلوک عصب سورال یا تیبیال خلفی) یا حتی بیهوشی با آرامبخشی می توان استفاده کرد.

در این روش معمولا 100 BU یا 300DU برای درمان تزریق می شود که به شکل مساوی در دو طرف استفاده می گردد. البته در برخی افراد که یک پای بزرگ تر دارند، مقدار بیشتری بوتاکس تزریق می شود. نوروتوکسین بداخل درم با فاصله یک تا یک و نیم سانتی متر تزریق می گردد تا برجستگی هایی ایجاد شود. همچنین، هر یک از تزریقات 5./. تا 1/. سی سی حاوی 1-2 BD یا 6-3 DU است. در این روش درمانی بدلیل ضخامت پوست ممکن است نیاز به یک سرسوزن 30 یا 26 باشد .

نکات کلیدی در هنگام تزریق بوتاکس به کف پا

  • سر سوزن ها هنگام استفاده در دست و پا، سریعا کند می شوند، در نتیجه ممکن است نیاز به چندین سر سوزن باشد.
  • پزشک باید دقت کند که تزریق ها سطحی باشد.
  • پزشک باید دقت کند تا عمق تزریق ها در حد درم باشد، زیرا تزریق عمق تر ممکن است سبب تضعیف عضلات دست شود.

ماندگاری بوتاکس برای درمان تعریق کف پا

شایان ذکر است که درمان تعریق کف پا با بوتاکس یک روش درمانی مقطعی و کوتاه مدت است، بنابراین با یک بار تزریق این مشکل به طور دائمی درمان نمی شود. به طور کلی افرادی که تزریق بوتاکس در کف دست و پای خود داشته اند باید تزریق مجدد داشته باشند. مدت ماندگاری بوتاکس در کف دست و پا اغلب به نوع بوتاکس بستگی دارد، با این حال حداقل ماندگاری آن بین 6 تا 12 ماه است.

عوارض تزریق بوتاکس به کف پا

این روش درمانی به نسبت تزریق بوتاکس به صورت، کمی دردناک تر است و فرد ممکن است احساس کمی سوزش نیز داشته باشد. به هر حال این روش درمانی بدون عوارض جانبی جدی است به جز درد در حین تزریق و کبودی عارضه دیگری ندارد.

هزینه تزریق بوتاکس کف پا

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق در کف پا یا کف دست باتوجه به اندازه کف پا یا کف دست متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تزریق بوتاکس برای درمان عرق کردن کف پا در مردان به واسطه بزرگ بودن اندازه پا نسبت به زنان بیشتر است. علاوه بر این، نوع بوتاکس و دستمزد پزشک یا تکنسین از عوامل موثر در هزینه این روش درمانی است.

کلام آخر

بوتاکس یا سم بوتولینیوم یکی از روش های درمانی برای کاهش تعریق در کف پا یا دست است. با تزریق این سم، مسیر ارسال سیگنال محرک های تعریق به مغز مسدود شده، در نتیجه میزان عرق کاهش می یابد. لازم به ذکر است که درمان تعریق کف پا با بوتاکس دائمی نبوده و نیاز به تزریق مجدد دارد. همچین، تزریق بوتاکس به کف پا کمی دردناک تر از سایر نقاط بدن است. با این حال تنها عارضه جانبی آن کبودی در محل تزریق می باشد که پس از چند روز برطرف می شود.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

مقالات مرتبط

برای من هایفوتراپی بهتر است یا بوتاکس؟

برای من هایفوتراپی بهتر است یا بوتاکس؟

سال ها است که بحث هایفوتراپی بهتر است مطرح است و تصمیم‌گیری برای اینکه کدام گزینه برای فرد بهتر است دشوار شده است. هایفوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از سونوگرافی متمرکز با شدت بالا برای هدف...

تزریق بوتاکس برای رفع چروک زیر چشم

تزریق بوتاکس برای رفع چروک زیر چشم

تزریق بوتاکس برای رفع چروک زیر چشم چرکهای پنجه کلاغی و زیرچشمی دو نوع از شایعترین شکایاتی هستند که بیماران جهت تزریق بوتاکس یه منظور درمان آنها مراجعه می کنند .در ادامه به طور مفصل درباره نحوه تزریق...

درمان تعریق زیاد زیر بغل

درمان تعریق زیاد زیر بغل

درمان تعریق زیاد زیر بغل درمان تعریق زیاد زیر بغل چیست؟ آیا راه قطعی برای جلوگیری از تعریق زیربغل وجود دارد؟ تعریق زیاد در نواحی مختلفی از بدن مخصوصا زیربغل احساس نامطلوبی در فرد ایجاد می کند. به...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *