مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان کیست چربی

بهترین روش درمان کیست های چربی یا همان کیست های سبورئیک  چیست؟ کیست سبورئیک چیست ؟کیست سبورئیک ، کیستهای غیر سرطانی پوستی هستند. در کل  کیست ها به ناهنجاری های در بدن گفته می شود که ممکن است حاوی ماده مایع یا نیمه جامدی باشند.

کیست های سبورئیک (کیست های چربی) بیشتر در صورت ، گردن و یا در بخش پایین تنه یافت می شوند. آنها به آهستگی رشد می کنند و برای سلامتی و زندگی خطر آفرین نیستند ولی در صورتی که به درستی تشخیص و درمان نشوند، ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشند.

پزشک متخصص معمولا، فقط با یک معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی، کیست را تشخیص می دهد.

در برخی از موارد یک کیست ممکن است علائم سرطان داشته باشد که با دقت بیشتری بررسی می شود.

علت بروز کیست های سبورئیک

کیست های سبورئیک از غده های چربی بدن خود فرد خارج می شود. غده های چربی، چربی هایی را (به نام سبوم) تولید می کند که پوست و مو را می پوشاند.

اگر غده یا مجاری پوستی که چربی می تواند از آن خارج شود، بتواند کیست تولید کند، آن بخش آسیب می بیند. این آسیب معمولا به دلیل آسیب به ناحیه ای که در آن تشکیل شده است، اتفاق می افتد.

آسیب وارد شده ممکن است شامل خراش، زخم، ، تغییر وضعیت در پوست مانند آکنه باشد. کیست سبورئیک به دلیل آن که به آرامی رشد می کند، ممکن است باعث ایجاد و گسترش این آسیب ها شده و می تواند هفته ها یا ماه ها قبل از مشاهده کیست های چربی این موارد مشاهده شود.

درمان کیست چربی

درمان کیست چربی

علل دیگر ایجاد کیست چربی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر شکل در مجاری پوستی

آسیب به سلول ها طی یک عمل جراحی

شرایط ژنتیکی مانند  Gardner’s syndrome  یا  basal cell nevus syndrome

علائم کیست های سبورئیک (کیست چربی)

کیست های کوچک معمولاً دردناک نیستند. کیست های بزرگ می تواند تا حدودی ناراحت کننده و تا حد قابل توجهی دردناک باشند. کیست های بزرگ که در صورت و گردن ایجاد می شود، در صورت اعمال فشار و یا دستکاری ممکن است دردناک باشد.

این نوع از کیست ها به طور معمول لکه های سفیدی هستند که از کراتین پر شده اند. کراتین یک عنصر اصلی است که در پوست  و ناخن ها وجود دارد. بیشتر این نوع از کیست ها در زمان لمس ، نرم هستند.

بیشترین مناطقی که معمولا در آن ها کیست مشاهده می شود

  • پوست سر
  • صورت
  • گردن

علائم کیست های سرطانی چیست؟

اگر کیست ها خصوصیات زیر را داشته باشد ، کیست سبورئیک یا همان چربی غیر عادی بوده و احتمالا سرطانی است.

قطر بزرگتر از پنج سانتی متر است

سرعت سریع عود مجدد پس از درمان آن

علائم عفونت ، مانند قرمزی ، درد یا چرک

تشخیص کیست سبورئیک

متخصص در اکثر مواقع بعد از معاینه فیزیکی ساده، کیست چربی را تشخیص می دهد. اگر کیست غیر معمولی باشد، ممکن است آزمایشاتی را از شما بخواهد تا انجام دهید. این آزمایشات صرفا به دلیل رد کردن سرطان می باشد. در صورتی که نیاز به برداشتن کیست با عمل جراحی باشد، انجام آزمایشات اجباری است.

دکتر حمیده آقایی ؛ متخصص پوستو مو و زیبایی از روش های جدیدی برای زیبایی استفاده می کند .شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی از طریق زیر با دکتر آقایی متخصص پوست خوب در غرب تهران ارتباط برقرار کنید:

شماره تماس: 02144045151

کانال اینستاگرام دکتر حمیده آقایی

آزمایشات متداول مورد استفاده برای کیست چربی

سی تی اسکن ، که به پزشک کمک می کند بهترین مسیر را برای جراحی و تشخیص ناهنجاری ها و برداشتن آن پیدا کند

سونوگرافی ، که محتویات کیست را مشخص می کند

بیوپسی ، که شامل برداشتن مقدار کمی از بافت از کیست برای آزمایش در علائم سرطان در آزمایشگاه است.

درمان کیست سبورئیک

متخصص پوست می تواند با تخلیه آن یا با استفاده از جراحی ، کیست را درمان کند. به طور معمول کیست ها برداشته می شوند. برداشتن کیست ها با جراحی به دلیل این که عامل بیماری هستند، انجام نمی شود، بلکه به دلیل زیبایی ممکن است جراحی و برداشته شود. در صورتی که کیست ها سرطانی تشخیص داده شوند، باید درمان های دیگری را در نظر گرفت.

همچنین ممکن است متخصص برای درمان کیست ها از روش های درمانی دیگری استفاده نماید که می توانید با توجه به شرایط خود و توضیحات پزشک بهترین روش را انتخاب نمایید.

دکترحمیده آقایی در این خصوص این گونه بیان می کنند که انجام جراحی بهترین روش درمانی کیست های سبورئیک می باشد. زیرا با برداشتن این نوع از کیست ها با جراحی امکان بازگشت این کیست ها به صفر می رسد. با این حال برخی از افراد از انجام جراحی سر باز می زنند.

در ادامه برخی از روش های دیگر درمان کیست های سبورئیک (چربی) را بیان کرده ایم.

پزشک شما ممکن است یکی از روشهای زیر را برای از بین بردن کیست ها به شما ارائه دهد که عبارتند از :

برداشتن کیست چربی بدون جراحی که ممکن است جای زخم بماند.

برداشتن محدود کیست که باعث ایجاد زخم های کمتر می شود ولی خطر بازگشت کیست وجود دارد.

درمان کیست سبورئیک با لیزر که با ایجاد سوراخ کوچک در کیست، محتویات آن خالی می شود. دیواره های کیست بعد از یک ماه برداشته می شود.

مراقبت های بعد از جراحی کیست سبورئیک

بعد از آن که کیست با هر یک از روش های فوق برداشته شد، پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت محل کیست، آنتی بیوتیک تجویز نماید. این نکته را باید بدانید که توجه به توصیه های درمانی پزشک می تواند روند درمان را تسریع نماید.

همچنین در کنار دارو های آنتی بیوتیک ، کرم های موضعی نیز تجویز می شود تا ظاهر زخم را بهبود ببخشد.

نکات مهم

کیست های سبورئیک عموما سرطانی نیستند ولی ممکن است بدون درمان بزرگ تر شده و ناراحت کننده شود و در اخر نیاز به انجام جراحی برای برداشتن این نوع از کیست ها بود.

در صورتی که کیست از طریق جراحی برداشته شود، امکان بازگشت آن در آینده به صفر می رسد.

در مواردی نادر، با برداشتن کیست، محل برش ممکن است عفونی شود. که علائمی مانند قرمزی، درد یا تب  دارد. در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر برخی خال ها در صورت نشانه زیبایی است اما برخی از آنها نه تنها زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه برداشتن آن برای بدن مفید می باشد . سوال اینجاست آیا می توان برای...

علل خال های صورت و بدن

علل خال های صورت و بدن

علل خال های صورت و بدن خال در واقع منشأ خال ها، سلول‌های طبیعی پوست است و براثر افزایش بی ازحد سلول های پوستی دارای رنگدانه خاصی ایجاد می گردند؛ بدین معنی که رشد خوش ‌خیم یک سلول، خال تولید می‌کند....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. ماهان

    سلام‌. من ۱۷ سالمه. نزدیک ۲ یا ۳ ساله که صورتم کیست در میاره. کیسته نرم و اگه بهش دست نزد دردی نداره. ولی چند بار هی خودم با فشار تخلیشون کردم. ولی باز دوباره یه جای دیگه از صورتم در میاد. جدیداً دو سه باره که پشت َسرَم هم در میاد. بعد هر جا که در میاد، موهای اون قسمت ریخته میشه و حالت ریزش سکه ای داره. اندازه کیست ها نه کوچیکه نه خیلی بزرگه. بیشتر هم جاهایی که ریش دارم، کیست در میاد. به نظر شما کیسته یا چیز دیگه؟ درمانش چیه؟

    پاسخ
    • draghaei

      سلام بله کیست هست .ممکنه نیاز به انتی بیوتیک یا قرص اکوتان باشه

      پاسخ
  2. Mehrvar

    سلام
    انتی بیوتیک مناسب بعد از جراحی غده چربی زیر پوست سر چه هست ؟

    پاسخ
    • draghaei

      سلام کپسول سفالکسین
      هر 6ساعت
      یک هفته

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *