دکتر حمیده آقایی / از بین بردن جای جوش و اسکار / علت و درمان فرورفتگی های پوست صورت
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

علت و درمان فرورفتگی های پوست صورت

فرورفتگی های پوست صورت معمولاً بعد از دست کاری جوش های چرکی و همچنین عوامل دیگر مانند آبله مرغان و جراحات پوستی به وجود می آیند. این فرو رفتگی ها در سنین جوانی شایع هستد و به همین دلیل می توان یکی از علل بروز آن ها را جوش های بلوغ دانست. اثر این جوش ها می تواند به صورت ضایعات آبله ای شکل بزرگ و عمیق روی پوست باقی بماند. این جوشگاه ها معمولاً روی صورت، کمر و بازو ها به صورت فرورفتگی یا برآمده به وجود می آیند. در این مقاله علت بروز فرورفتگی های ناگهانی پوست صورت و روش های پیشگیری و درمان آن ها را بیان خواهیم کرد.

فرورفتگی-های-پوست-صورت

علت فرورفتگی پوست صورت

علت فرورفتگی ناگهانی پوست صورت می تواند بیش از هر چیزی به عود کردن جوش ها مربوط باشد. در صورتی که شما همیشه جوش های صورت خود را دست کاری می کنید یا برای درمان آن ها اقدام مناسبی انجام نمی دهید، باید بدانید که دیر یا زود بالاخره ممکن است دچار مشکل فرو رفتگی های روی پوست شوید.

دقت داشته باشید که درمان جوش ها بسیار راحت تر از درمان فرورفتگی های پوست صورت است و همچنین زمان بیشتری هم برای این کار لازم است. روش های مختلفی برای درمان جای جوش های صورت که به صورت فرو رفته در آمده اند وجود دارند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

روش های مختلف درمان فرورفتگی های صورت

از روش های مختلفی برای درمان فرورفتگی های ناشی از جوش صورت استفاده می شود. در حقیقت درمان این اسکارها وابسته به نوع پوست و شدت فرورفتگی و شرایط اقتصادی بیمار می باشد. هرچه اسکارها سطحی تر باشند، برطرف و صاف کردن آن ها آسان تر و سریع تر است و هر چه فرورفتگی های صورت عمیق تر باشند، رفع فرورفتگی ها به زمان بیشتر و به کار گیری روش های درمان پیچیده تری نیاز دارد. مهم ترین روش های مرسوم و معمول برای درمان فرو رفتگی های پوست صورت عبارتند از:

  • لیزر درمانی
  • لایه برداری پوست صورت
  • تزریق فیلرهایی مانند چربی و ژل
  • برآمده کردن پوست و گرافت پوستی
  • عمل جراحی برداشتن اسکار
  • میکرونیدلینگ
  • سابسیژن

گاهی استفاده تنها از یک روش برای درمان کافی نمی باشد و نیاز است که متخصص پوست چندین روش را برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کند. توصیه می شود به بهترین متخصص پوست مراجعه نمایید تا درمان متناسب با شرایط پوست و دیگر عوامل موثر در رسیدن به نتیجه مطلوب انجام گیرد. در ادامه به توضیح بعضی از روش های درمان فرورفتگی های پوستی می پردازیم:

لایه برداری پوست صورت با میکرودرم

یکی از روش های متداول و مؤثر برای درمان زخم های پوستی ناشی از جوش، آبله مرغان، جراحات پوستی، مواردی مثل خالکوبی، لکه های مربوط به آفتاب و چین و چروک، روش لایه برداری پوست است. به کمک دستگاه میکرودرم ابریژن لایه های سطحی پوست بدون ایجاد هیچ گونه زخمی بر روی پوست برداشته می شود. تکرار و ادامه این روش وابسته به عمق اسکارها بوده و هرچه این اسکارهای روی پوست عمیق تر باشند، به تعداد جلسات بیشتری نیاز است. با انجام میکرودرم ابرژن، حتی جوش های فعال پوست و تیرگی محل آن ها کمرنگ شده و با ادامه روند درمان، بهبودی کامل حاصل می شود.

همچنین منافذ باز نیز بسته تر شده و همزمان اسکارها سطحی تر می شوند و پوست فرد صاف تر به نظر خواهد رسید. با انجام صحیح این روش درمانی هیچ عارضه ای برای بیمار به وجود نمی آید و شخص بدون نیاز به استراحت می تواند روند عادی زندگی خود را داشته باشد. خوب است بدانید که با تمام فوایدی که روش میکرودرم ابریژن دارد، برای اسکارهایی که دارای عمق زیادی هستند، تاثیر مناسبی به همراه نخواهد داشت.

سابسیژن فرورفتگی های پوستی

سابسیژن جای جوش یکی از بهترین روش ها برای درمان اسکارها و فرورفتگی های ناشی از جوش و آکنه است. در این روش، بافت های زیرین پوستی توسط سوزن مخصوصی جدا می گردند و با جدا شدن آن ها از لایه عمیق پوست، عمق اسکارها کمتر می شود. این اقدام به عنوان محرکی برای تحریک کلاژن سازی پوست و در نتیجه بهبود وضعیت آن در بخش های آسیب دیده به شمار می رود. با ساخت کلاژن بیشتر، عمق اسکارها پر شده و صورت صاف تر می شود.

نکته مهم در به کارگیری لیزر ها برای درمان اینگونه از عارضه های پوستی عمق اسکارها است. با انجام لیزر اسکارهای عمیق  فقط  حدود ۶۰% بهبودی می یابند. ولی با تشخیص متخصص پوست بعد از گذشت مدتی بیمار می تواند لیزر را مجدد انجام دهد.

لیزر درمانی صورت

امروزه انواع مختلفی از لیزرهای پوستی وجود دارند که به کمک آن ها می توان مشکلات پوستی را درمان کرد و به این ترتیب ظاهر زیباتری برای فرد ایجاد نمود. یکی از انواع لیزرهایی که از آن برای درمان فرورفتگی های پوستی به صورت موثر و هدفمند استفاده می شود، لیزر آر اف فرکشنال است که به کمک آن می توان وضعیت مناسب تری برای پوست صورت به ارمغان آورد.

تزریق چربی و ژل برای درمان فرورفتگی پوست

تزریق فیلرهای پوستی می تواند تاثیر مثبتی در از بین بردن مشکلات آن باشند. با این حال، خوب است بدانید که تزریق چربی و ژل نمی تواند به درمان مشکل فرورفتگی پوست صورت کمک کند اما در پنهان کردن آن ها تاثیر فوق العاده ای از خود بر جای خواهد گذاشت. پیشنهاد دکتر حمیده آقایی به شما برای درمان هر چه بهتر فرورفتگی های پوستی این است که ابتدا به کمک روش های درمانی موثر آن ها را درمان کنید و سپس به تزریق فیلر بپردازید.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

مقالات مرتبط

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش تکنیکی است که نیازی به جراحی یا تهاجم ندارد و برای بهبود وضعیت پوست و به‌حداقل‌رساندن آکنه و علائم پیری استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از نخ‌های زیر پوستی برای تقویت و سفت...

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی نوعی آکنه است که در اثر تجویز کورتیکواستروئیدها در هر روشی ایجاد می شود. این می تواند به دلیل استروئیدهای خوراکی، استروئیدهای داخل وریدی یا کرم های استروئیدی موضعی رخ دهد. در بیشتر...

هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید

هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید

تاتو یا خالکوبی بدن اقدامی است که امروزه در میان افراد مختلف جامعه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همزمان با محبوبیت این روش خیلی از افراد بعد از گذشت مدت زمانی به دلایل مختلف پشیمان شده و به دنبال...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. صادق

    سلام خسته نباشی من
    من یه مو برگشتی داخل صورتم داشتم
    موهاشو خودم در اوردم
    الانم خوب شده تورمی هم نداره
    ولی چال شده
    میخواستم بدونم خوب میشه و چجوری باید درمانش کنم
    اندازه یه عدسه

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *