مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

لیزر فرکشنال Co2

لیزر فرکشنال Co2 یکی از روش های جدید بوده که می تواند لایه های سطحی و آسیب دیده پوست را برطرف کند. لیزر فرکشنال CO2 یک نوع لیزر است که از گاز کربن دی‌اکسید برای تولید نور استفاده می‌کند و در موارد مختلفی کاربرد دارد. در انجام لیزر فرکشنال لایه های نرم در قسمت های زیرین بازسازی می شوند و باعث جوانسازی پوست فرد می شود .بهتر است متخصص پوست و مو برای شما لیزر فرکشنال انجام دهد زیرا با پوست آشنایی لازم  را دارد.

لیزر فرکشنال  Co2چگونه باعث جوان سازی پوست می‌شود؟

لیزر فرکشنال با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، اشعه لیزر را به هزاران اشعه میکروسکوپیک تقسیم می کند و تنها بخشی از پوست تحت تاثیر این اشعه قرار می گیرند.
لیزر فرکشنال حد واسط لیزرهای تخریبی و غیرتخریبی است، لیزرهای تخریبی روی سلولهای سطح پوست و لیزرهای غیر تخریبی روی سطح میانی پوست تاثیر می گذارد درصورتی که لیزر فرکشنال هم روی سطح پوست و هم روی سطح میانی پوست اثرمی گذارد.

لیزر فرکشنال  Co2چگونه باعث جوان سازی پوست می‌شود؟

لیزر فرکشنال CO2 با استفاده از نور متمرکز و انرژی بالا به پوست اثر می‌گذارد و به وسیله این اثر، جوان سازی پوست را تحقق می‌بخشد. عملکرد این لیزر بر اساس دو عامل اصلی است:

ترماللیزر فرکشنال CO2 به پروتئین‌های موجود در پوست اثر می‌گذارد و باعث ایجاد ترمال (حرارتی) می‌شود. این حرارت به بازسازی و افزایش تولید کلاژن و الاستین پوست منجر می‌شود. این فرایند باعث بهبود ساختار و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می‌شود.
تبخیرلیزر CO2 به طور انتخابی لایه‌های بیرونی پوست را جوان سازی می‌کند. وقتی لیزر بر روی پوست اعمال می‌شود، نشت آب موجود در پوست به عنوان یک پارچه تبخیر می‌شود. با انجام این فرایند، سطح پوست صاف تر، ترمیم شده و نسبت به جوانی بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی می‌شود که لیزر فرکشنال CO2 با ایجاد ترمال و تبخیر در پوست، باعث جوان سازی و بهبود ظاهر پوست می‌شود. با افزایش تولید کلاژن و الاستین، تجدید سلولی و ترمیم پوستی انجام می‌شود که بهبودی در چین و چروک پوست را به همراه دارد.

این لیزر به این صورت عمل می کند که ستون هایی از نور با شعاع های بسیار کم درحد میکرون روی سطح پوست تابیده می شود که عمل آسیبی به سطح پوست وارد نمی شود و هدف لیزر فرکشنال سطح میانی و سلولهای سطح پوست می باشد.

نتیجه تابش ستونی لیزر فرکشنال تخریب ستونی سطح میانی و سطح پوست می باشد که نتیجه ی تخریب سطح میانی پوست بیرون ریختن محتوا به همراه رنگدانه های پوست می باشد، تخریب لایه میانی پوست باعث بازسازی و ساخت کلاژن می شود.

کاربرد لیزر فرکشنال Co2

برخی از کاربردهای این لیزر عبارتند از:

جوانسازی پوستلیزر فرکشنال CO2 به عنوان یک وسیله قدرتمند در درمان جوانسازی پوست و درمان انواع ترک‌های ناشی از خطوط و نتیجه‌ی آسیب شدید پوست استفاده می‌شود. این لیزر با حذف لایه‌های بالایی پوست و تحریک تولید کلاژن و الاستین پوست، باعث بهبود قوام و ظاهر جوانمری پوست می‌شود.
درمان زخم‌ها و جوش‌هالیزر فرکشنال CO2 در بهبود و پردازش زخم‌های مزمن و عفونی استفاده می‌شود. این لیزر با ایجاد یک پلتفرم نظیم از بافت سالم و تحریک فرایندهای التیام بدن، به بهبود و بهسازی محل زخم کمک می‌کند.
درمان جذام و خالکوبیاز لیزر فرکشنال CO2 به عنوان یک ابزار در دستگاه‌های لیزری برای درمان ناحیه‌هایی که تحت تاثیر جذام و خالکوبی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود.
حذف چین و چروکبا تولید بخار کنترل شده و حذف لایه‌های بالایی پوست، لیزر فرکشنال CO2 به عنوان یک روش جدید در درمان چین و چروک پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، لیزر فرکشنال CO2 در صنایع پزشکی و زیبایی استفاده می‌شود و تاثیرات مثبتی در بهبود و بهسازی پوست و درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات پوستی دارد. از دیگر کار برد های اسن لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره نموند:

  • برطرف کردن چین و چروک های پوستی صورت
  • از بین بردن فرورفتگی های ناشی از آکنه و یا جراحی صورت
  • برطرف کردن لکه های پوستی
  • برطرف کردن استریا  و یا همان ترک های بعد از زایمان
  • از بین بردن زگیل های پوستی
  • از بین بردن غدد چربی

چه افرادی برای انجام  لیزر فرکشنال Co2 مناسب هستند؟

کسانی که دارای پوست های روشن هستند بهترین افراد برای انجام لیزر فرکشنال می باشند به همین دلیل انجام لیزر فرکشنال توسط بهترین متخصص پوست و مو در تهران برای این افراد یکی از بهترین روش های درمانی خواهد بود و همچنین افراد زیر بهتر است از این روش استفاده نکنند:

  • کسانی که دارای مشکلات پوستی هستند و یا اینکه سیستم ایمنی و یا جریان خون آنها عملکرد صحیحی ندارد.
  • وجود عفونت ویروسی و یا باکتریایی در پوست
  • داشتن زخم های فعال در پوست

از نمونه کارها و توضیحات مفید خانم دکتر حمیده آقایی در رابطه با لیزر فرکشنال Co2

مزایای جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال Co2

یکی از مزایای جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال Co2 این است که این روش باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می شود. کلاژن یک پروتئین است که پوست را فشرده و جوان سازی می کند.
لیزر CO2 فرکشنال باعث بهبود لک های پوستی و نواحی پوستی پر رنگ می شود، این بدان معناست که پوست صاف تر و بیرونی پوشاننده تر به نظر می رسد.
این روش باعث ترمیم خرابی ها و زخم های پوستی می شود، بنابراین به روشی فوق العاده در درمان زخم های جدی و ناهنجاری های پوستی کمک می کند و زمان بهبودی آنها را کاهش می دهد.
لیزر فرکشنال Co2 بهبودی قابل ملاحظه در نسبت به کیفیت و ظاهر پوست دارد. این روش می تواند چین و چروک های صاف تری را تحمل کند و به طور کلی جلد را جوان تر و زیبا تر کند.
در مقابل متهاجم ترین سایر روش های جوانسازی پوست مثل عمل جراحی، لیزر فرکشنال CO2 روشی غیر متهاجم برای جوان سازی پوست است، به این معنا که نیازی به برش و خونریزی نیست و زمان بهبودی نیز به طور قابل توجهی کوتاهتر است.

از دیگر مزایای استفاده از لیزر فرکشنال Co2 می‌توان به درمان موارد زیر اشاره نمود:

  • چروک زیر پوست
  • جای باقی مانده از جوش یا آکنه
  • پوست در معرض پیری
  • جای باقی مانده از سوختگی یا بریدگی بر روی پوست
  • جاهای باقی مانده که بعد از جراحی بر روی پوست قرار گرفته ند
  • منافذ باز پوست
  • پوستی که دچار سفتی شده باشد
  • پلک های چروک شده
  • شکم و بدن دچار ترک های بسیاری شده باشد
  • براثر بالارفتن سن لکه های بسیاری بر روی پوست قابل مشاهده باشد

لیزر فرکشنال به هیچ عنوان احتیاجی به بیهوشی ندارد و حتی آمپول بی حسی هم در این روش به کار گرفته نمی شود. در صورتی که در لیزر معمولی هم آمپول بی حسی و هم بیهوشی صورت می گیرد. بیمار می تواند با استفاده از کرم بی حسی لیزر را انجام دهد.

در لیزر معمولی نیاز به پانسمان می باشد در صورتی که در لیزر فرکشنال احتیاجی به پانسمان نیست تنها از کرم های ترمیم کننده پوستی استفاده می شود و بعد از دو روز می توان از کرم های آرایش و بهداشتی استفاده کرد. در لیزر معمولی دو تا سه هفته زمان می برد تا گوشت ترمیم شود درحالی که در لیزر فرکشنال نهایتا 5 روز زمان می برد تا طول بکشد.

در روش فرکشنال بیمار  فقط دو تا سه روز حالت قرمزی به خود دارد در صورتی که در لیزر معمولی این حالت قرمزی ممکن است دو  تا شش ماه زمان ببرد. در لیزر معمولی احتمال زیادی وجود دارد که پوست تیره شود در صورتی که در لیزر فرکشنال این احتمال وجود ندارد. در لیزر فرکشنال چهار تا شش جلسه نیاز است و فاصله های بین جلسات اصولا یک ماه می باشد.

آیا انجام لیزر فرکشنال Co2 دردناک است؟

میزان درد لیزر فرکشنال به میزان و آستانه درد هرفرد بستگی دارد، افرادی که آستانه درد کمی دارند، می توانند ازلیزر با بی حسی و افرادی که درد را می توانند تحمل کنند از لیزر بدون بی حسی می توان استفاده کرد.

مدت زمان لیزر فرکشنال برای هر پوستی حدود 30 تا 45 دقیقه به طول می انجامد چون بستگی به این دارد که تنها لیزر فرکشنال انجام شود یا همراه رادیو فرکونسی باشد.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

مقالات مرتبط

کربوکسی تراپی برای جای جوش

کربوکسی تراپی برای جای جوش

یک عارضه دیوانه کننده برای تمامی افراد به خصوص آن هایی که در سنین بلوغ قرار دارند، جوش، آکنه است که بر اثر عواملی متعددی پدید می آید، می تواند ظاهر و زیبایی را از افراد سلب کند و برای همه دختران و...

شستن صورت بعد از لیزر فرکشنال

شستن صورت بعد از لیزر فرکشنال

شستن صورت بعد از لیزر فرکشنال  لیزر فرکشنال روشی است که بسیار مدرن می باشد و جهت جوانسازی پوست – ترمیم پوست و تحریک کردن رشته های کلاژن به کار می رود . مراقبت های قبل و بعد از لیزر فرکشنال نکته ای...

انواع لیزر فرکشنال

انواع لیزر فرکشنال

 انواع لیزر فرکشنال روش های جوان سازی و زیباسازی سطح پوست را می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم . روش های برای درمان چروک های بزرگ تر به کار می روند مثل بوتاکس و یا تزریق ژل روش های که برای نوسازی قوام...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *