دکتر حمیده آقایی / لیزر موهای زائد / مراقبت های قبل و بعد لیزر موهای زائد
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

مراقبت های قبل و بعد لیزر موهای زائد

بی شک امروزه لیزر موهای زائد محبوب ترین روش برای از بین بردن موها زائد صورت و بدن است. در این روش با استفاده از بهترین دستگاه های لیزر، موهای اضافی بخش های مختلف بدن به صورت دائمی از بین می روند و شما را از انجام روش های سختی مثل شیو کردن یا اپیلاسیون بی نیاز می سازد. در صورتی که شما هم تمایل دارید اقدام لیزر موهای زائد را به انجام برسانید ولی نمی دانید که چه مراقبت های قبل و بعد لیزر موهای زائد انجام دهید، این مطلب از سایت دکتر حمیده آقایی را تا انتها بخوانید.

مهم ترین نکات موثر روی نتیجه لیزر موهای زائد

نکاتی که در ادامه ذکر می شوند، تاثیر و اهمیت بسیار زیادی برای گرفتن بهترین نتیجه از اقدام لیزر موهای زائد صورت و بدن دارند. شما باید به این موارد کمال توجه را داشته باشید و برای توصیه های پزشک نیز اهمیت قائل شوید.

انتخاب یک متخصص خوب برای لیزر موهای زائد

تبحر، تجربه و مهارت در لیزر موهای زائد را می توان مهم ترین ویژگی های بهترین دکتر متخصص برای این کار دانست. این بسیار مهم است که شما برای انجام اقدام لیزر موهای زائد به یک فرد دارای تجربه و متخصص مراجعه کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را در کم ترین تعداد جلسات ممکن بگیرید.

استفاده از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد

قدرت و میزان پیشرفته بودن دستگاه لیزر موهای زائد مسئله ای است که بیش تر از هر نکته دیگری می تواند بر روی نتیجه این اقدام زیبایی موثر باشد. در صورتی که شما به یک متخصص پوست خوب در تهران مراجعه کنید، چنین شخصی از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد برای این کار استفاده می کند و به همین دلیل می تواند مناسب ترین نتایج را برای شما رقم بزند.

انجام درست مراقبت های قبل و بعد از لیزر

نکته دیگری که بر روی نتیجه لیزر موهای زائد موثر است، به خود شما بستگی دارد و انجام درست و اصولی مراقبت های قبل و بعد از لیزر موهای زائد است. در ادامه این مقاله از سایت دکتر آقایی مهم ترین کارهایی که باید پیش و پس از لیزر موهای زائد به انجام برسند را مورد بررسی قرار داده ایم.

مراقبت های قبل از لیزر موهای زائد

انجام لیزر موهای زائد توسط متخصص پوست و مو یکی از روش های نوین برای از بین بردن موهای صورت و بدن می باشد که می تواند نتیجه دائمی برای فرد به همراه داشته باشد. اما برای این که بتوانید نتیجه خوبی را به دست بیاورید بهتر است برخی از نکات را قبل از لیزر موهای زائد رعات کنید تا در نهایت موها در طی چند جسه از بین بروند.

در فاصله زمانی ۵ تا ۶ هفته قبل از درمان با لیزر فرد باید از بند انداختن یا اپیلاسیون ناحیه مورد نظر برای لیزر خودداری کند. چرا که با انجام اپیلاسیون و بند انداختن مو با پیازچه از بدن جدا می شود و به همین دلیل لیزر نمی تواند پیازچه موها را بشناسد و تخریب کند. به همین دلیل به افراد توصیه می شود برای اصلاح موهای خود از شیو و یا قیچی استفاده کنند.

۱- اطمینان حاصل کنید که لیزر موهای زائد برای شما مناسب است.

لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ملانین در فولیکول های مو، باعث از بین رفتن موهای زائد می شود. این روند به بهترین شکل ممکن برای حذف موهای مشکی و تیره کارایی دارد ولی ممکن است در از بین بردن موهای قرمز، بور، خاکستری یا سفید خیلی موثر نباشد. لیزر موهای زائد معمولا برای خانم های مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک یا سایر مشکلات هورمونی نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

اگر هر دارویی به خصوص داروهای حاوی آنتی بیوتیک مصرف می کنید، قبل از انجام لیزر موهای زائد حتما به متخصص پوست و مو اطلاع دهید زیرا برخی از این داروها می توانند موجب بروز حساسیت نسبت به نور لیزر شوند و بیمار منجر به سوختگی ناشی از لیزر شود.

2- موها را از ریشه حذف نکنید.

به مدت ۶ هفته قبل از لیزر موهای زائد از حذف موهای زائد از ریشه با روش هایی مانند اپیلاسیون اجتناب کنید زیرا کشیدن مو از ریشه به این معنا است که هیچ هدفی برای از بین بردن موهای زائد وجود ندارد. به همین منظور قبل از لیزر موهای زائد فقط از روش هایی برای از بین بردن موها از روی پوست مانند اصلاح با تیغ استفاده نمایید.

۳- از برنزه کردن قبل از درمان اجتناب کنید.

وقتی که تشخیص داده شد شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید ضروری است به مدت ۶ هفته قبل از درمان از قرار گرفتن در زیر آفتاب و برنزه کردن خودداری کنید زیرا لیزر موهای زائد با پوست برنزه می تواند منجر به سوختگی شود.

4- برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه نمایید.

انجام مشاوره پیش از شروع درمان لیزر موهای زائد به پزشک کمک می کند تا ابتدا سلامتی شما را مورد ارزیابی قرار دهد. آنها همچنین روی قسمت کوچکی از بدن شما این کار را انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید و تشخیص دهند که کدام فرآیند برای پوست و موی شما بهتر است.

۵- از ۲۴ ساعت قبل از درمان از مصرف کافئین پرهیز کنید.

شما می خواهید قبل از لیزر موهای زائد و در طول درمان آرام و آسوده باشید در صورتی که مصرف کافئین بیشتر منجر به اضطراب و هیجان زدگی شما می شود.

۶- روز قبل از لیزر بدن خود را اصلاح کنید.

در اغلب موارد متخصص پوست از شما می خواهد ۱ تا ۲ روز قبل از لیزر موهای زائد، بدن خود را اصلاح و تمیز کنید. گرچه این کار ممکن است عجیب به نظر برسد اما گام مهمی در این فرآیند محسوب می شود زیرا هدف لیزر این است موها وارد مرحله رشد و فعال شوند و اصلاح مو باعث می شود تا این اتفاق بیفتد.

۷- قبل از درمان پوست خود را تمیز کنید.

قبل از لیزر موهای زائد پوست خود را با یک پاک کننده ملایم شستشو دهید تا تمام مواد آرایشی و چربی از روی پوست شما پاک شوند. همچنین از مرطوب کردن پوست قبل از این کار اجتناب کنید.

در طول درمان با لیزر چه نکاتی را برای باید رعایت کرد؟

برای از بین بردن موهای زائد، متخصص دستگاه را به سمت قسمت های مورد نظر هدایت می کند که موهای زائد را از بین ببرد. پالس های تولیدی در لیزر متناوبا تولید می شوند به همین دلیل این پالس ها را می توان به قسمت زیر پوست فرستاد و پیازچه مو را مورد هدف قرار داد. پیازچه مو انرژی لیزر را دریافت می کند و گرم می شود که این امر موجب آسیب به پیازچه مو می شود و پیازچه موهای موجود و موهایی که در مراحل بعد رشد خواهند کرد را دچار آسیب می کند.

اما به دلیل این که مرحله رشد زمانی تمام موهای یکسان نیست به همین دلیل در یک جلسه لیزر نتیجه نهایی و مطلوب حاصل نمی شود. این امر باعث می شود که پس از گذشتن پیازچه های مو از مرحله غیر فعال و اتمام دوره استراحت به دوره فعال باز می گردند و فرد اندکی رشد موی زائد در ناحیه درمان شده را شاهد خواهد بود. به همین دلیل پزشکان برای لیزر درمانی از تعداد جلساتی بیشتر از یک جلسه استفاده می کنند.

با توجه به قسمت مورد نظر برای درمان، ضخامت و رنگ مو و نوع پوست، نوع لیزر مورد استفاده انتخاب می شود.برای موهای زخیم و پوست های تیره از لیزرهایی با پالس های بلندتر استفاده می شود. بعد از هر جلسه لیزر، فرد باید از مصرف هر گونه ماده آرایشی دارای لایه بردار خودداری کند و ناحیه درمان شده را از برخورد نور خورشید دور نگاه دارد.

علت اهمیت رعایت این دو نکته در این است که پس از لیزر برخورد نور آفتاب به مدت دو هفته باعث تغییر رنگ پوست می شود. همچنین مواد لایه بردار به دلیل حساس تر شدن پوست ممکن است موجب بروز درد و التهاب در محل لیزر شده شوند. به همین دلیل اگر قصد خروج از منزل در روزهای آفتابی را دارید حتما از ضد آفتاب هایی با SPF 30 و یا بالاتر استفاده کنید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

  • از کرم های ضد آفتاب مناسب را برای پوست خود استفاده کنید.
  • بعد از لیزر موهای زائد تا چند هفته در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار نگیرید.
  • از مصرف داروهای موضعی محرك زا مثل بنزوئيل پراكسيد و ترتينوئين به مدت 2 روز بعد از ليزر درمانی مو پرهیز شود.
  • اگر که تحت درمان با لیزر هستید از چرب کردن و یا بند انداختن موهای  قسمت های مورد نظر خوددرای کنید.

آیا لیزر موهای زائد بدن عوارض دارد؟

خوب است بدانید  در بعضی افراد که سابقه حساسیت و بروز عوارض لیزر موهای زائد وجود دارد یا به دلایلی احتمال عوارض در آنها بیشتر است، پزشک متخصص قبل از آغاز درمان از تست کردن این روش استفاده کرد، بدین صورت که یک نقطه را لیزر می کند و ۱ هفته بعد این ناحیه توسط پزشک بررسی می شود و چنانچه مشکلی وجود نداشت درمان موهای زاید بدن یا صورت شروع می شود.

در اغلب حالات قرمزی حاصل از لیزر موهای زائد بیش از چند ساعت پایداری ندارد و استفاده از پماد اکسید زینک یا کرم های ترمیم کننده ی بعد از لیزر برای رفع این مشکل کفایت می کند. محافظت ناحیه ی تحت درمان از اشعه ی خورشید نیز حائز اهمیت است که به همین علت از فرآورده های ضدآفتاب با spf بالا استفاده می گردد.

علاوه بر مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد، انتخاب یک متخصص پوست خوب برای انجام این اقدام زیبایی، بیش ترین تاثیر را بر روی نتیجه ای که از لیزر موهای زائد می گیرید، دارد. 

لیزر موهای زائد روشی عالی به منظور از بین بردن موهای ناخواسته صورت و بدن می باشد. این روش به عنوان فرآیند کاهش موهای زائد شناخته می شود و گرچه تمام موهای زائد را حذف نمی کند اما به طرز چشمگیری می تواند باعث کاهش رشد موهای زائد و کاهش نیاز به اصلاح بدن شود. این روش برای استفاده در اکثر قسمت های بدن مانند پاها، بازوها، زیر بغل، ناحیه بیکینی، قفسه سینه و حتی صورت مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکاتی هست که باید پیش از انجام لیزر موهای زائد مورد توجه قرار گیرند که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

مقالات مرتبط

لیزر بیکینی چند جلسه لازم است؟!

لیزر بیکینی چند جلسه لازم است؟!

لیزر بیکینی یک روش بسیار محبوب در میان زنان است. دلایل زیادی وجود دارد که زنان می خواهند از شر موهای زائد ناحیه شرمگاهی خود خلاص شوند. لیزر موهای زائد بیکینی یک روش زمان بر است. این ناحیه کاملاً به...

ویروس کرونا و لیزر موهای زائد

ویروس کرونا و لیزر موهای زائد

این سوالی است که خیلی از مراجعین دارند که آیا لیزر موهای زائد می تواند در ابتلا به کرونا ویروس تاثیری داشته باشد یا خیر، نمی توان گفت لیزر موهای زائد به خودی خود در ابتلا به کرونا ویروس تاثیر دارد،...

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

افراد برای خلاص شدن از شر موهای زائد از روش های مختلفی استفاده می کنند، لیزر یکی از روش های پرکاربرد در خصوص رفع این مشکل است.در افرادی که رنگ پوست و موهای  تیره ایی دارند، موثر است،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *