دکتر حمیده آقایی / جوانسازی پوست / پلاسماجت چیست و چه کاربردی دارد؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

پلاسماجت چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاسماجت یکی از پیشرفته ترین روش های جوانسازی پوست و زیبایی است که بدون جراحی و با دستگاهی به همین نام انجام می شود. از آنجایی که این تکنیک اثری از جای زخم یا بخیه بر روی پوست ایجاد نمی کند به عنوان یک روش کم تهاجمی، با حداقل ریسک و قیمت مناسب شناخته شده است. در حال حاضر این روش، کاربردی ترین ابزار در رشته درماتولوژی (پوست و مو) زیبایی شناخته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردهای پلاسماجت و نحوه جوانسازی پوست به کمک این روش آشنا شوید.

پلاسماجت چیست؟

پلاسماجت نام روشی نوین در جوانسازی پوست و همچنین نام دستگاهی است که برای این ام استفاده می شود. در این تکنیک از ماده ای به نام پلاسما استفاده می شود که به فرم چهارم ماده نیز شهر دارد. پلاسما از حرارت بسیار بالای گاز به وجود می آید و در برخورد با ماده ای مانند پوست به شدت سرد شده و باعث جمع شدن منافذ پوست می شود. در واقع پلاسما توسط دستگاه پلاسماجت وارد پوست شده و در اثر تبخیر بخشی از لایه های پوستی باعث سفت شدن، رفع چین و چروک، جوانسازی یا سایر مشکلات پوستی می شود.

دستگاه پلاسماجت دارای سه سری است که سری بولد آن برای بلفاروپلاستی، کوچک کردن چروک های سطحی پوست، از بین بردن اسکارهای آکنه و جراحی، برداشتن ضایعات پوستی استفاده می شود . از سایر سری های دستگاه نیز برای کوچک کردن خطوط عمیق صورت و حتی لیفتینگ می توان استفاده کرد.

کاربردهای پلاسماجت

این روش اغلب برای درمان بیماری پوستی، لیفت صورت، درمان افتادگی پلک و جوانسازی کاربرد دارد. با این حال از این تکنیک در دندانپزشکی، چشم پزشکی و حتی جایگزین جراحی بینی نیز استفاده می شود.

کاربرد پلاسماجت برای پوست

اصلی ترین کاربرد پلاسماجت برای جوانسازی و رفع مشکلات پوستی است. در این روش کلاژن سازی و خون رسانی به پوست افزایش می یابد، در نتیجه سبب شادابی، جوانی و سلامت پوست شود. مهمترین کاربردهای پوستی این تکنیک عبارتند از:

  • چین و چروک های سطحی و خطوط کوچک در صورت را برطرف می کند.
  • لکه های پوستی، کک و مک، اپیدرمال و عمیق ترین نقاط روی درم درمان می شود.
  • خطوط ناشی از بارداری، افزایش وزن را از بین می برد.
  • به درمان جای زخم، آکنه و اسکارها کمک می کند.
  • این روش برای برداشتن انواع ضایعه های پوستی مانند خال گوشتی، زگیل و فیبروم های پوستی مناسب است.

کاربرد پلاسماجت در دندانپزشکی

از این روش در دندانپزشکی برای عفونت های لثه، فرنکتومی (جراحی فرنوم لثه و زبان) و همچنین درمان ضایعات خوش خیم در حفره دهان استفاده می شود.

کاربرد پلاسماجت بینی

پلاسماجت بینی به منظور فرم بخشیدن، لیفت بینی بدون نیاز به جراحی انجام می شود. پلاسما جت می تواند اندازه بینی را با تبخیر آب و چربی بین پوست و بافت غضروف کاهش دهد، در نتیجه به لیفت و خوش فرم شدن آن کمک می کند. اغلب از این روش برای افرادی که به دلیل بیماری، آسیب و افزایش سن (به ویژه در بینی های گوشتی) زیبایی بینی خود را از دست داده اند، به کار گرفته می شود. همچنین، این روش برای اشخاصی که از جراحی بینی خود راضی نبوده و میل به جراحی مجدد ندارند نیز مناسب است. توجه داشته باشید که پلاسما جت بینی به دلیل عدم وجود اساس علمی و تاثیر مثبت از سوی تمام پزشکان تایید نشده است.

کاربرد پلاسما جت پلک

از دیگر کاربردهای متداول پلاسماجت برای درمان افتادگی پلک و رفع مشکلات چشم است. به طور کلی از مهمترین کارایی های این تکنیک برای پلک به شرح زیر است:

  • جایگزین مناسبی برای جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) است و برای لیفت پلک و رفع افتادگی پلک مناسب خواهد بود.
  • به درمان چربی چشم، چربی پلک یا زانتلاسما (توده های چرب و زردرنگ اطراف چشم) کمک می کند.
  • پتوز یا بلفاروپتوز (افتادگی پلک فوقانی)، چین پلکی و شکاف پالپبرال را درمان می کند.

بلفاروپلاستی با پلاسماجت

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از کاربردهای موثر پلاسماجت جایگزینی این روش برای جراحی پلک (بلفاروپلاستی) است. در این روش ابتدا فرد تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و برای هر پلک حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان مورد نیاز است. پس از اتمام کار دراماها بسیار ریزی در پلک بیمار نمایان می شود که نگران کننده نیستند. اغلب این درماها با توصیه های پزشک و با مصرف ترمیم کننده های ساده برطرف می شوند. روز بعد از پلاسماجت مقداری تورم وجود دارد که ممکن است ۳ تا ۴ روز طول بکشد. دراماها بعد از ۷ تا ۱۰ روز می ریزند و بعد از بهبود تورم بیمار به راحتی بالا کشیدن پلک خود را احساس می کند. این لیفت پلک ۲ الی ۳ ماه ادامه پیدا می کند. نحوه انجام پلاسما جت این روش در چند جلسه با توجه به نوع مشکل انجام می شود.

مراقبت های بعد از پلاسما جت

  • بخش های درمان شده باید طبق دستورالعمل های توصیه شده پزشک در منزل رعایت شود.
  • به مدت سه هفته از به کار بردن مواد بهداشتی و آرایشی اجتناب کنید.
  • به مدت یک ماه از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کرده و حداقل از کرم ضد آفتاب در ناحیه پوست استفاده کنید.
  • تا دو هفته پس از درمان ، لازم است که از داروها و کرم های موضعی تجویز شده با احتیاط استفاده کنید.

پلاسما جت برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • افراد دارای آلرژی به بی حس کننده های موضعی
  • اشخاص مبتلا به بیماری ها و التهاب های پوستی
  • بیماران صرع
  • افراد مبتلا به بیماری انکولوژیک
  • زنان باردار
  • افراد دارای دستگاه تنظیم ضربان قلب، هولتر مانیتور و اشیا فلزی

عوارض پلاسماجت

به طور کلی این تکنیک یک روش غیرتهاجمی، کم عارضه و بی خطر است که برای افرادی که کاندید جراحی نیستند، مناسب خواهد بود. این روش بدون بیهوشی به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار دردی را احساس نخواهند کرد. همچنین، فرد بلافاصله پس از اتمام پلاسماجت می تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد. پلاسما جت عوارض طولانی مدت یا خطرناکی برای افراد نداشته و تنها اثرات جانبی دارد که در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.

قیمت پلاسماجت

هزینه پلاسماجت به عوامل متعددی از جمله ناحیه تحت درمان، تعداد جلسات مورد نیاز برای بیمار، محل انجام این درمان و … بستگی دارد. به طور متوسط تعداد جلسات پلاسما جت بین یک تا سه جلسه با توجه به نیاز شخص انجام می شود. همچنین، این روش ممکن است در مطب پزشک یا کلینیک صورت گیرد که می تواند بر هزینه های این روش تاثیر داشته باشد. اما توجه داشته باشید که به منظور کاهش هزینه ها از انجام این روش توسط افراد غیرحرفه ای اجتناب کرده و به بهترین متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

کلام آخر

پلاسماجت یکی از پیشرفته ترین روش های غیر تهاجمی جوانسازی است که برای رفع چین و چروک، افتادگی پلک و سایر مشکلات پوستی اسفاده می شود. در حال حاضر این روش جایگزین مناسبی برای بلفاروپلاستی و حتی فرم بخشیدن به بینی بدون جراحی است. اگرچه این روش بدون عوارض جانبی است، اما توصیه می شود که تنها توسط پزشک متخصص انجام شود.

امیدوارم مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. در صورتی که در زمینه پلاسماجت سوال یا نقطه نظری دارید، می توانید در انتهای همین مقاله، بخش دیدگاه آن را با دکترحمیده آقایی متخصص پوست و مو در تهران مطرح کنید.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل در مقایسه با سایر روش‌هایی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کمتر است. اما در صورتی که برای درمان پوست‌های آسیب دیده و تزریق این روشبه افرادی غیر از افراد متخصص و به...

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم در راستای بهبود و زیبایی ناحیه زیر چشم، به عنوان یک روش موثر و محبوب درمانی شهرت پیدا کرده است. یکی از مسائل مهمی که برندها و تحقیقات زیادی روی آن تمرکز داشته‌اند، مشکلاتی هستند که در...

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 بسته به پزشک متخصص و ناحیه تحت درمان متفاوت است. به طور کلی، این روش درمانی گران‌تر از سایر روش‌های درمانی مانند بوتاکس است، اما می‌تواند در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. مشاغل ارومیه

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب رزشمند و مفیدتون. تا چند وقت بعد از انجام این کار می تونیم فعالیت های ورزشیمون رو شروع کنیم؟

    پاسخ
    • draghaei

      سلام بعد از یک هفته، بعلت تعریق صورت هنگام ورزش.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *