دکتر حمیده آقایی / جوانسازی پوست / عوارض ویپ بر روی پوست
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

عوارض ویپ بر روی پوست

طبق اطلاعات منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 3 میلیون دانش آموز راهنمایی و دبیرستان در سال 2021 از مصرف کنندگان فعلی سیگارهای الکترونیکی (ویپ) بودند. این رقم بسیار زیاد است. اما چیزی که ممکن است ندانید این است که چگونه کشیدن ویپ بر روی پوست شما تأثیر می گذارد. باور کنید یا نه، کشیدن ویپ عواقب منفی برای سلامت پوست شما دارد. بنابراین، اگر ویپ می‌کشید یا قصد دارید آن را خریداری کنید و از آن استفاده کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تاثیر ویپ بر روی پوست

ترک سیگار سخت است. این اعتیادی است که بدن و ذهن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و رهایی از آن می تواند طولانی و چالش برانگیز باشد. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای ترک سیگار، کشیدن ویپ است که شامل استنشاق مایع تبخیر شده است که معمولاً حاوی نیکوتین است. در حالی که سیگار کشیدن ممکن است به برخی افراد کمک کند تا سیگار را ترک کنند، اما می تواند منجر به مشکلات پوستی نیز شود.

تاثیر ویپ بر روی پوست
تاثیر ویپ بر روی پوست
درماتیت تماسیدرماتیت تماسی نوعی التهاب پوستی است که زمانی اتفاق می افتد که پوست با یک ماده محرک تماس پیدا می کند. و بر اساس یک مطالعه جدید، مایعات ویپ می تواند علت مهم درماتیت تماسی باشد. این مطالعه نشان داد افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، شش برابر بیشتر از افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلا به درماتیت تماسی هستند.
شایع ترین علائم درماتیت تماسی شامل قرمزی، خارش و تورم است. پوست ممکن است در موارد شدید در اثر بثورات، تاول بزند یا ترک بخورد. اگر به ترک سیگار فکر می کنید، قبل از تغییر سیگار، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مضر استعمال دخانیات صحبت کنید.
آکنهآیا می‌دانستید که کشیدن ویپ نیز می‌تواند باعث آکنه شود؟ کسانی که ویپ می کشند، به لطف ترکیبات موجود در سیگارهای الکترونیکی، در معرض افزایش خطر ابتلا به آکنه هستند. یکی از اجزای اصلی سیگارهای الکترونیکی پروپیلن گلیکول است که می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد جوش شود. علاوه بر این، نیکوتین یکی دیگر از مواد موجود در سیگارهای الکترونیکی است که می تواند تولید سبوم را افزایش دهد، منافذ را مسدود کند و منجر به آکنه شود.
اکسیژن رسانی به پوستیکی از لذت‌های ویپینگ این است که می‌توانید حجم زیادی از دود را وارد ریه‌های خود کنید. با این حال، ممکن است لازم باشد بدانید که تمام آن دود، پوست شما را از اکسیژن محروم می کند. درست است – با استنشاق مداوم دود، میزان اکسیژن دریافتی سلول های پوست خود را کاهش می دهید و همانطور که همه ما می دانیم، اکسیژن برای پوست سالم ضروری است. بنابراین اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار هستید، تاثیری که می تواند روی پوست شما داشته باشد را در نظر بگیرید.
افزایش روند پیریویپینگ در سال‌های اخیر در بین جوانان رایج بوده است، اما یک نکته منفی وجود دارد که ممکن است از آن آگاه نباشند، می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. این به این دلیل است که کشیدن ویپ شامل استنشاق مایع الکترونیکی بخار شده است که حاوی برخی مواد شیمیایی مضر است. این مواد شیمیایی می توانند به فیبرهای کلاژن و الاستین که ظاهری جوان به پوست می دهند آسیب برساند.
علاوه بر این، بخار کردن می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی پوست و کاهش جریان خون و مواد مغذی شود. در نتیجه، کشیدن ویپ نه تنها می تواند پوست را پیرتر نشان دهد، بلکه می تواند آن را در برابر چین و چروک و سایر علائم پیری مستعدتر کند.
هیپرپیگمانتاسیون پوستتمام این دم و بازدم شما را در معرض خطر لکه های قهوه ای و تغییر رنگ قرار می دهد. و متأسفانه، هنگامی که آن لکه ها ظاهر می شوند، خلاص شدن از آنها می تواند چالش برانگیز باشد. هیپرپیگمانتاسیون پوست دقیقاً چیست؟ آن زمانی اتفاق می افتد که ملانین در پوست تجمع پیدا کند. ملانین یک رنگدانه تیره است که پوست، مو و چشم ما را رنگی می کند. هنگامی که بیش از حد تولید شود، می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای و سایر تغییر رنگ ها شود. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند در ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پوست نقش داشته باشند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از رایج ترین محرک ها است – هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست نفوذ می کند، تولید ملانین را تحریک می کند. سایر علل احتمالی عبارت‌اند از عدم تعادل هورمونی، برخی داروها و التهاب. مطالعات نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی می تواند به سلول ها آسیب برساند و منجر به التهاب شود. این التهاب می تواند باعث تولید ملانین شود و در نتیجه لکه های قهوه ای و سایر تغییر رنگ ها ایجاد شود.
افتادگی پوستافتادگی پوست زمانی است که پوست اطراف چشم شروع به افتادگی می کند. این ناشی از تجزیه کلاژن و الاستین است، دو پروتئین که به سفت و محکم نگه داشتن پوست کمک می کنند. ویپینگ به این پروتئین ها آسیب می رساند و باعث افتادگی پوست می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص پوست در صادقیه

نتیجه

اگرچه ویپینگ هنوز یک پدیده نسبتا جدید است، اما اثرات ویپینگ بر روی پوست در حال حاضر دیده می شود. متخصصان پوست از مردم می‌خواهند در صورت مشاهده هرگونه واکنش نامطلوب پوستی، استفاده از سیگارهای الکترونیکی و سایر دستگاه‌های دود زا را متوقف کنند.

اگر در مورد تأثیری که ویپینگ روی پوست شما گذاشته است نگران هستید، با یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید آیا تغییرات پوست شما دائمی است یا موقت و ممکن است گزینه های درمانی را به شما ارائه دهند.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل در مقایسه با سایر روش‌هایی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کمتر است. اما در صورتی که برای درمان پوست‌های آسیب دیده و تزریق این روشبه افرادی غیر از افراد متخصص و به...

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم در راستای بهبود و زیبایی ناحیه زیر چشم، به عنوان یک روش موثر و محبوب درمانی شهرت پیدا کرده است. یکی از مسائل مهمی که برندها و تحقیقات زیادی روی آن تمرکز داشته‌اند، مشکلاتی هستند که در...

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 بسته به پزشک متخصص و ناحیه تحت درمان متفاوت است. به طور کلی، این روش درمانی گران‌تر از سایر روش‌های درمانی مانند بوتاکس است، اما می‌تواند در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *