دکتر حمیده آقایی / جوانسازی پوست / روتین مراقبت از پوست در فصل زمستان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

روتین مراقبت از پوست در فصل زمستان

همه ما می دانیم که داشتن یک روتین مراقبت از پوست خوب می تواند در بهبود سلامت پوست شما معجزه کند. در واقع، حتی می تواند علائم پیری پوستتان را کاهش دهد یا به تاخیر بیاندازد. با این حال، پایبند بودن به یک روتین مراقبت از پوست در تمام طول سال و استفاده از محصولات مشابه برای پوست، صرف نظر از آب و هوا یا محیط، در واقع می تواند برای پوست شما مضر باشد.

پوست ما اولین و تنها مانع ما در برابر محیط است و اندامی است که از ما در برابر همه عوامل خارجی محافظت می کند. بنابراین، آب و هوا در واقع تأثیرات زیادی روی پوست ما دارد و تغییر روتین مراقبت از پوست را مطابق با آب و هوا الزامی می کند.

با تمام شدن پاییز و نزدیک شدن به زمستان، راهنمای کوتاهی در مورد برخی تغییرات اساسی که می توانید در روتین روزانه مراقبت از پوست خود ایجاد کنید، به شما ارائه می دهیم. این تغییرات تضمین می کند که پوست شما آسیب نبیند.

1) از مرطوب کننده های غلیظ تر استفاده کنید

آب و هوای سرد و خشک در زمستان، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و ظاهری خشک و زبر، تحریک‌شده و ترک‌دار به پوست ما می‌دهد.

اگر از لوسیون سبک یا مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر ژل برای داشتن احساس بدون چربی در طول تابستان استفاده می‌کردید، زمان آن رسیده است که به یک مرطوب کننده چرب تر را استفاده کنید. کرم شما باید سرشار از سرامیدها و سایر مرطوب‌کننده‌ها باشد که می‌توانند پوست شما را بازسازی و حفظ کنند. با این حال، اگر پوست مستعد آکنه دارید، بررسی کنید که این محصول دارای تاییدیه غیر کومدوژنیک باشد. بسیار توصیه می شود چندین بار در روز، حداقل دو بار در روز، پوست خود را مرطوب کنید (بیشتر زمانی که در خارج از منزل در فضای باز هستید).

2) از صابون های خشک و آب داغ استفاده نکنید

محصولات پاک کننده سخت تمام رطوبت پوست را از بین می برند (چیزی که به عنوان عامل مرطوب کننده طبیعی (NMF) شناخته می شود و همچنین به سد پوستی آسیب می رساند. مراقب محصولات با برچسب هایی مانند “آنتی باکتریال” و “کنترل روغن” باشید. عموماً چنین محصولاتی عملکرد بیشتری دارند. برای سلامت پوست شما بیشتر مضر است تا مفید باشد، مگر اینکه پس از تجویز پزشک متخصص از آن استفاده کنید. این برای پوست ظریف صورت شما مهم تر است. از یک پاک کننده ملایم و بدون صابون استفاده کنید و از اسکراب ها بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید. دانه‌های پاک‌کننده‌ای که در اکثر اسکراب‌ها استفاده می‌شود بیش از حد خشن هستند و اغلب باعث آسیب‌های ریز پوستی می‌شوند و بسیاری از مسائل مانند آکنه را بدتر می‌کنند، از این رو معمولاً می‌توان از اسکراب‌ها در طول زمستان به طور کامل اجتناب کرد.

3) از ضد آفتاب استفاده کنید

در طول زمستان، در حالی که لباس های کلفت و گرمی پوشیده اید، اکثر افراد استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش می کنند. این موضوع به این دلیل است که ما آسیب های خورشید بر روی پوست را فقط در تابستان میدانیم. در حالی که، نور خورشید زمستان در واقع می تواند شدیدتر نیز باشد، و استفاده از کرم های ضد آفتاب در تمام طول سال ضروری است. اگر احساس می‌کنید پوست‌تان خشک‌تر شده است، از کرم‌های ضدآفتاب مرطوب‌کننده استفاده کنید، زیرا ضدآفتاب‌های مات یا فرمولاسیون‌های ژل‌دار ممکن است دیگر مناسب نباشند. کرم ضد آفتاب یا لوسیون باید در زمستان به خوبی عمل کند.

از ضد آفتاب استفاده کنید
از ضد آفتاب استفاده کنید

4) رتینول را کمتر استفاده کنید

زمستان و رتینوئید واقعاً ترکیبی نیست که برای فصل زمستان خوب باشد. اگر آنها را در زمستان استفاده کنید، می توانید واکنش های رتینوئید بدتری نشان دهید. با این حال، برای ادامه روتین تاخیر انداختن روند پیری در زمستان، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید. استفاده صحیح از رتینوئیدها و استفاده از مرطوب‌کننده‌ها بسیار مهم است.

علاوه بر این، اگر فکر می کنید رتینول باعث خشکی و تحریک پوست شما می شود، زمستان ممکن است بهترین زمان برای حذف این ماده از روتین پوستی باشد.

5) از کرم های مرطوب کننده مخصوص دست و پا استفاده کنید

محصولات عالی برای درمان و مرطوب کردن دست‌ها و کف پا های ترک‌خورده موجود است. این محصولات معمولاً حاوی مواد مرطوب کننده ای هستند که می توانند به پوست ضخیم کف دست و پا نفوذ کنند، مانند اوره و اسید لاکتیک. پوست کف دست و کف پا بسیار ضخیم تر از پوست بقیه بدن است، از این رو فرمولاسیون کرم برای این نواحی با دیگر نواحی بدن فرق دارد. فراموش نکنید که چنین محصولی را در زمستان امسال به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

از کرم های مرطوب کننده مخصوص دست و پا استفاده کنید
از کرم های مرطوب کننده مخصوص دست و پا استفاده کنید

6) مراقب ناخن های خود باشید!

از کرم کوتیکول یا ژل برای محافظت از کوتیکول ناخن خود استفاده کنید، با استفاده مکرر از آن در اطراف ناخن های خود. زمانی که کارهای مرطوب زیادی را با دستان خود انجام می دهید (شستن و غیره) اهمیت بیشتری بیشتری دارد که از آن استفاده کنید. هنگامی که کوتیکول ناخن آسیب می بیند، خطر عفونت های قارچی و باکتریایی در بستر ناخن را افزایش می دهد که در نهایت ناخن های شما می تواند برای همیشه آسیب ببیند یا بدشکل کند.

۷) از بالم لب استفاده کنید

لب ها در واقع حساس ترین قسمت های پوست ما هستند و معمولا اولین قسمتی است که به محض شروع زمستان علائم خشکی را نشان می دهند. علاوه بر این، اگر از رتینوئیدها برای ضد پیری استفاده می کنید، به احتمال زیاد لب های شما در طول سال ترک می خورند.

از این رو، استفاده از یک بالم لب با کیفیت بالا و ملایم، بدون عطر و مواد حساس، یا یک محصول یک شبه ترمیم کننده لب، در زمستان امسال ضروری است. برای جلوگیری از ترک خوردن لب باید به همراه خودمان در جیب داشته باشیم.

از بالم لب استفاده کنید
از بالم لب استفاده کنید

درآخر، ما امیدواریم که تمام این نکات به شما کمک کند تا در زمستان امسال از پوست خود مراقبت کنید و آن را مانند همیشه سالم و لطیف نگه دارید!

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل و روش های کاهش آن

عوارض مزوژل در مقایسه با سایر روش‌هایی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کمتر است. اما در صورتی که برای درمان پوست‌های آسیب دیده و تزریق این روشبه افرادی غیر از افراد متخصص و به...

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم؛ ترکیبات و کاربردهای آن

مزوژل زیر چشم در راستای بهبود و زیبایی ناحیه زیر چشم، به عنوان یک روش موثر و محبوب درمانی شهرت پیدا کرده است. یکی از مسائل مهمی که برندها و تحقیقات زیادی روی آن تمرکز داشته‌اند، مشکلاتی هستند که در...

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 چقدر است؟

قیمت مزوژل در سال 1403 بسته به پزشک متخصص و ناحیه تحت درمان متفاوت است. به طور کلی، این روش درمانی گران‌تر از سایر روش‌های درمانی مانند بوتاکس است، اما می‌تواند در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *