دکتر حمیده آقایی / جوانسازی پوست / تغییرات آب و هوایی چگونه بر بیماری های پوستی تأثیر می گذارد؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تغییرات آب و هوایی چگونه بر بیماری های پوستی تأثیر می گذارد؟

با ادامه افزایش دمای زمین، احتمال ابتلا به بیماری های پوستی نیز افزایش می یابد. تغییرات آب و هوایی بر بیماری های پوستی در جنبه های مختلف پوست، از واکنش های آلرژیک گرفته تا عفونت ها تأثیر می گذارد. در این مقاله، چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوا بر بیماری های پوستی و آنچه می توانید برای محافظت از خود انجام دهید را بررسی خواهیم کرد.

بیماری های پوستی

با ادامه گرم شدن کره زمین، می توان انتظار داشت که شاهد افزایش شیوع برخی بیماری های پوستی باشیم. به طور خاص، آب و هوای گرم برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایده‌آل است که می‌تواند منجر به عفونت‌هایی مانند پای ورزشکاران و کرم حلقوی شود. علاوه بر این، هوای گرم می تواند باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شود.

علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به پوست آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. سرطان های پوست در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شوند و همانطور که جو زمین بیش از پیش از ازن تخلیه می شود، ما شاهد موارد بیشتری از ملانوم و سایر انواع سرطان پوست هستیم.

تاثیر آب و هوا بر بیماری های پوستی
تاثیر آب و هوا بر بیماری های پوستی

به دلیل آب و هوای سردتر، می توان انتظار داشت که با ادامه افزایش دمای جهانی شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری پوستی باشیم. این امر به ویژه برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند یا نمی توانند اقدامات احتیاطی را در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید انجام دهند صدق می‌کند. در نتیجه، آگاهی از خطرات و اقدامات لازم برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید بسیار مهم است.

مطالعات تحقیقاتی در مورد تغییرات آب و هوا

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری های پوستی “دومین دسته شایع بیماری های ناخوشایند در سراسر جهان” هستند. تنها در ایالات متحده، متخصصان پوست سالانه بیش از 30 میلیون بیمار را برای شرایطی از آکنه تا سرطان پوست درمان می‌کنند. با توجه به این که درصد زیادی از جمعیت مبتلا به مشکلات پوستی هستند، جای تعجب نیست که تحقیقات در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بیماری های پوستی اهمیت فزاینده ای پیدا کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر بروز بیماری های پوستی داشته باشد. برای مثال، تغییرات دما و رطوبت می‌تواند رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را تغییر داده و منجر به افزایش خطر عفونت شود. علاوه بر این، آلاینده هایی که در نتیجه تغییرات آب و هوایی در جو منتشر می شوند نیز می توانند به پوست آسیب برسانند و به بیماری هایی مانند آکنه و اگزما کمک کنند. با انجام تحقیقات بیشتر، مشخص می شود که تغییرات آب و هوایی احتمالاً تأثیر عمیقی بر سلامت پوست ما خواهد داشت.

چگونه از پوست خود در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت کنیم؟

شکی نیست که قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر UV خورشید می تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث پیری زودرس، چین و چروک و حتی سرطان پوست شود. اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از پوست خود و به حداقل رساندن خطر آسیب خورشید انجام دهید.

ابتدا، تا حد امکان، در ساعاتی که پرتوهای خورشید در شدیدترین حالت خود هستند (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) از نور خورشید دوری کنید.

اگر در این ساعات مجبورید بیرون از منزل باشید، حتماً لباس های محافظ از جمله کلاه لبه دار، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشید.

کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 را روی تمام پوست های در معرض قرار دهید و حتماً هر دو ساعت یک بار یا بعد از شنا یا تعریق دوباره آن را استفاده کنید.

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید شویم، چه باید کرد؟

آفتاب سوختگی بسیار رایج است زیرا سیاره به شدت در حال گرم شدن است و ما در حال از دست دادن ازن هستیم. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش ناراحتی و تسریع روند بهبودی انجام دهید.

ابتدا یک دوش خنک بگیرید یا یک کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. این به کاهش التهاب و قرمزی کمک می کند.

سپس یک مرطوب کننده یا ژل آلوئه ورا را روی پوست بمالید. این به آبرسانی پوست و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند.

در نهایت، از قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید خودداری کنید. در طول روز در خانه بمانید و اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، لباس های گشاد بپوشید که پوست شما را بپوشاند.

با پیروی از این مراحل ساده، می توانید به درمان آفتاب سوختگی خود و جلوگیری از هر گونه ناراحتی بیشتر کمک کنید.

سایر شرایط هشدار دهنده که مطمئناً در نتیجه تغییرات آب و هوایی رخ خواهد داد

تغییرات آب و هوایی در حال حاضر بر بیماری های پوستی تأثیر گذاشته است و انتظار می رود این مشکل در سال های آینده بدتر شود. واکنش‌های آلرژیک احتمالاً با افزایش سطح گرده‌ها شدیدتر می‌شوند و هوای گرم و مرطوب می‌تواند باعث تشدید اگزما و پسوریازیس شود.

علاوه بر این، انتظار می رود شیوع بیماری های عفونی در نتیجه تغییرات آب و هوایی افزایش یابد. به عنوان مثال، پشه ها می توانند در آب و هوای گرم تر زنده بمانند و بنابراین می توانند بیماری هایی مانند مالاریا را به طیف وسیع تری از مردم منتقل کنند.

همانطور که اثرات تغییرات آب و هوایی را بر روی پوست خود تجربه می کنیم، مهم است که بدانیم چگونه می توانیم از خود در برابر اثرات مضر آن محافظت کنیم.

نکاتی برای حفظ سلامت پوست در طول سال

همانطور که فصل ها تغییر می کنند، پوست شما نیز تغییر می کند. در زمستان، پوست ممکن است از سرما خشک و ترک بخورد، در حالی که در تابستان. ممکن است مستعد آفتاب سوختگی قرار بگیرد. با این حال، مهم نیست چه زمانی از سال است، چند قدم اساسی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهید.

اولهمیشه به یاد داشته باشید که هنگام بیرون رفتن، حتی در روزهای ابری، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
دوممقدار زیادی آب بنوشید تا پوست خود را از داخل به بیرون هیدراته نگه دارید.
سوممطمئن شوید که پوست خود را به آرامی با صابون ملایم تمیز کنید و از استفاده از مواد شیمیایی خشن یا شستشوی بیش از حد شدید خودداری کنید.

با رعایت این نکات ساده می توانید در تمام طول سال از پوستی سالم لذت ببرید.

نتیجه

تغییرات اقلیمی بدون شک بر سلامت پوست در کوتاه مدت و بلندمدت تأثیر می گذارد. در حالی که آماده شدن برای این تغییرات مهم است، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب های خورشید و سایر اثرات مضر تغییرات آب و هوایی انجام دهیم.

متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب را هر روز، استفاده از کلاه و عینک آفتابی در خارج از منزل و اجتناب از ساعات اوج قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش توصیه می کنند. علاوه بر این، پیروی از چند نکته ساده در طول سال می تواند به حفظ سلامت پوست شما و بهترین ظاهر آن کمک کند.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

تزریق مزوژل جالپرو؛ فواید + فیلم واقعی

تزریق مزوژل جالپرو؛ فواید + فیلم واقعی

تزریق مزوژل جالپرو به صورت یکی از بهترین راهکارهای طبیعی برای افزایش کیفیت پوست و همچنین جلوگیری از تاثیر گذاری روند پیری بر روی ظاهر آن است. مزوژل جالپرو یا Jalupro ماده ای است که تزریق آن به پوست...

اندولیفت شکم؛ همه چیز درباره این روش زیبایی

اندولیفت شکم؛ همه چیز درباره این روش زیبایی

اندولیفت شکم یک روش زیبایی کم تهاجمی است که به دلیل توانایی آن در سفت کردن ناحیه شکم بدون نیاز به جراحی محبوبیت پیدا کرده است. این تکنیک نوآورانه شامل استفاده از انرژی لیزر یا فرکانس رادیویی است که...

 هزینه اندولیفت در سال 1402 چقدر است؟

 هزینه اندولیفت در سال 1402 چقدر است؟

هزینه اندولیفت بر اساس عوامل متعددی متفاوت است. این موضوع بر ملاحظات مالی افرادی که به دنبال این روش زیبایی کم تهاجمی برای جوانسازی صورت و سفت کردن پوست هستند، تأثیر می‌گذارد. هزینه اندولیفت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. tala

    برای تقویت رشد مو از چه ویتامین هایی مصرف کنیم

    پاسخ
    • draghaei

      ویتامینها مختلفن
      فولیکوژن
      گرناهیر
      هیر اکتیواتور

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *