دکتر حمیده آقایی / ضایعات پوستی / دانه های قرمز روی پوست (آنژیوم گیلاسی) چیست و چگونه درمان می شود؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

دانه های قرمز روی پوست (آنژیوم گیلاسی) چیست و چگونه درمان می شود؟

شاید شما هم جز افرادی باشید که از دیدن دانه های کوچک قرمز رنگ روی پوست خود، متعجب و حتی نگران شده باشید. باور اشتباه عوام مردم این است که این خال ها یا دانه ها نشانه ای از یک بیماری پوستی و یا نشانه ای از سرطان است، اما در واقع بسیاری از آن ها خطرناک نیستند. نام این دانه های قرمز، آنژیوم گیلاسی (cherry angiomas) است که به خال قرمز یا یاقوت قرمز یا خال خونی نیز معروف هستند. در قرن نوزدهم میلادی جراح انگلیسی به نام کمپبل دی مورگان این ضایعه پوستی را توصیف کرد، به همین علت آن را با نام لکه های کمپبل دی مورگان (Campbell De Morgan spots) نیز می شناسند. اما، سوال اینجاست که این لکه چه هستند؟ آیا راه درمانی برای آن ها وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله ما همراهی کنید تا بدانید که دانه های قرمز روی پوست و علل بروز آن ها چیست.

دانه ها یا خال های قرمز روی پوست چیست؟

با وجود این که آن ها به خال های قرمز معروفند اما در واقع خال نیستند، بلکه این دانه های قرمز شایع ترین تومورهای خوش خیمی هستند که در اثر تجمع مویرگ های خونی و یا به دلیل پارگی های کوچک در سیستم عروقی ایجاد می شوند. این لکه ها معمولا بر روی بازوها، سینه ها، ران ها، شانه ها و شکم ایجاد می گردد. اغلب مردم  از نظر شکل ظاهری آن ها را با خال اشتباه می گیرند، اما در واقع آن ها تجمع ساده عروق خونی هستند که برخلاف خال ها، بندرت بدخیم می شوند. این دانه های قرمز ممکن است بدون ضخامت و یا با کمی ضخامت و با قطر یک تا پنج میلی متر (و کمی بزرگتر) دیده شوند.

دانه های قرمز روی پوست (آنژیوم گیلاسی)

لازم به ذکر است که علاوه بر آنژیوم گیلاسی، ممکن است شخص درگیر آنژیوم وریدی و یا آنژیوم عنکبوتی شود. این دو آنژیوم نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کوکان نیز دیده می شود. از نظر ظاهری آنژیوم عنکبوتی در بخش مرکز تیره تر است و آنژیوم وریدی معمولا به رنگ قرمز تیره، بنفش و یا آبی است و اغلب روی لب ها ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: انواع حساسیت های پوستی

علت بروز دانه های قرمز روی پوست چیست؟

تا به امروز، علت دقیق آنژیوم ها ناشناخته است. طبق تحقیقات علمی این لکه های قرمز روی پوست شایع ترین شکل آنژیوم و ضایعات پوستی طبیعی و خوش خیم هستند که می توانند در هر دوره از زندگی ظاهر شوند. با این حال، طبق مطالعه منتشر شده در دانشگاه آمریکا، افزایش سن یک عامل اصلی برای ایجاد این دانه های قرمز محسوب می شود. به طوری که افراد بالای سن 30 سال بیشتر درگیر این ضایعه پوستی هستند. علاوه بر فاکتور افزایش سن، ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض خورشید، استفاده از محصولات شیمیایی و شرایط آب و هوایی متغییر می تواند در ایجاد خال های قرمز تاثیر گذار باشند.

آیا آنژیوم گیلاسی روی پوست خطرناک هستند؟

دانه های قرمز روی پوست بدون خارش و تغییر شکل ظاهری اصلا نگران کننده نیستند. آن ها تومورهای خوش خیم بی ضرری هستند که در اثر تکثیر و تجمع غیر طبیعی عروق خونی ایجاد شده اند و هیچ ارتباطی با سرطان ندارند. لکه های قرمز روی پوست بدون خارش، شایع ترین نوع آنژیوم هستند که با افزایش سن، ایجاد شده و تقریبا در همه بزرگسالان بالای 30 سال دیده می شود. اما در صورت تغییر شکل ظاهری و وجود خارش می تواند نشانه بیماری های پوستی باشد. لکه های قرمز روی پوست زمانی نشانه یک بیماری جدی محسوب می شوند که یکی از ویژگی های زیر را داشته باشند، که عبارتند از:

  • تجمع تعداد زیادی از دانه های قرمز در یک ناحیه خاص
  • وجود درد، خارش، سوزش، التهاب و هر گونه احساس ناراحتی در لکه های قرمز
  • تبدیل شدن لکه ها به زخم و خونریزی از آن ها
  • هر گونه تغییر شکل ناگهانی در ظاهر، اندازه و رنگ لکه ها
  • تیره شدن لکه های قرمز و یا داشتن لبه های خشن و نامنظم

در صورت مشاهده یک یا چند نشانه از موارد بالا هر چه سریعتر به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید. آنژیوم گیلاسی خوش خیم به هیچ عنوان نشانه های بالا از جمله تغییر شکل ظاهری، درد، خارش، خونریزی و … را ندارد. این نشانه ها می تواند علائم بیماری پوستی، اگزما، کهیر، واسکولیت (التهاب رگ)، روزاسه، نیش حشرات و در شرایط حادتر علائم سرطان پوست باشد.

آیا راه درمانی برای خال های قرمز پوست یا آنژیوم گیلاسی وجود دارد؟

 علی رغم اینکه لکه های قرمز روی پوست بدون خارش، هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند، اما برای برخی افراد از نظر زیبایی بدن، آزار دهنده است. از آنجایی که این لکه ها خال نبوده و در واقع تجمع مویرگ های خونی هستند، هر گونه خود درمانی می تواند خطرناک باشد. لذا هیچ درمان خانگی یا طبیعی برای این لکه ها وجود ندارد و از یک بهترین متخصص پوست برای از بین بردن آن ها کمک بگیرد. این دانه های قرمز معمولا با داروهای موضعی از بین  نرفته و متداول ترین روش برای رفع آن ها لیزر درمانی است. توجه داشته باشید که از لیزر درمانی دانه های قرمز که با علائم خارش و سوزش هستند اجتناب کرده و پس از انجام معاینات و آزمایشات دقیق با مشورت پزشک اقدام به حذف دانه ها با لیزر نمایید.

کلام آخر

همانطور که بالا اشاره شد، دانه های قرمز روی پوست که به خال قرمز یا آنژیوم گیلاسی معروفند در اثر تجمع عروق خونی به دلایل مختلف از جمله افزایش سن ایجاد می شوند. به لحاظ پزشکی این دانه ها خال نیستند، بلکه تومورهای خوش خیمی هستند اغلب بدون علائم با ظاهری برآمده یا تخت به رنگ قرمز در نواحی مختلف بدن مانند شانه ها، سینه ها، بازوها، شکم و ران ها ظاهر می شوند. آنژیوم های گیلاسی اغلب کوچک و ریز هستند و خطری برای افراد ایجاد نمی کند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. با این حال، هرگز سعی نکنید آن ها را در خانه یا با روش های طبیعی از بین ببرید و از یک متخصص پوست برای درمان آن ها کمک بگیرید. علاوه بر این، در صورت بروز هر گونه تغییر و یا ناهنجاری ای لکه های قرمز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

درمان کیست چربی

درمان کیست چربی

بهترین روش درمان کیست های چربی یا همان کیست های سبورئیک  چیست؟ کیست سبورئیک چیست ؟کیست سبورئیک ، کیستهای غیر سرطانی پوستی هستند. در کل  کیست ها به ناهنجاری های در بدن گفته می شود که ممکن است حاوی...

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر برخی خال ها در صورت نشانه زیبایی است اما برخی از آنها نه تنها زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه برداشتن آن برای بدن مفید می باشد . سوال اینجاست آیا می توان برای...

علل خال های صورت و بدن

علل خال های صورت و بدن

علل خال های صورت و بدن خال در واقع منشأ خال ها، سلول‌های طبیعی پوست است و براثر افزایش بی ازحد سلول های پوستی دارای رنگدانه خاصی ایجاد می گردند؛ بدین معنی که رشد خوش ‌خیم یک سلول، خال تولید می‌کند....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

7 دیدگاه ها
  1. افشین

    سلام
    ممنون از توضیحات خوب شما
    سلامت و موفقیت مستدام

    پاسخ
    • draghaei

      ممنون از توجه شما

      پاسخ
  2. میلاد

    سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات تکمیلی خال قرمز یا آنژیم گیلاسی از چند روز ابن علائم و حال رو بازو و نقاط بدن مشاهده کردم نگران بودم الان سرچ کردم خیالم راحت شد تشکر

    پاسخ
    • میلاد

      علائم و خال قرمز_ رو بازو
      اصلاح شد

      پاسخ
    • draghaei

      خواهش میکنم

      پاسخ
  3. علی روشنی ۶۰ ساله از یزد

    سلام خانم دکتر ، از دو هفته پیش دو سه تا از این لکه های دانه اناری روی پوست دستم ظاهر شد. خیلی نگران بودم . شنیده بودم اینها می تواند بعضی از آثار دیابت باشد. تا اینکه مطالب شما را خواندم خیلی مفید و روشنگر بود. خیالم خیلی راحت شد. ممنون از لطف شما .پاينده باشید. ايام به کام.

    پاسخ
    • draghaei

      سلام ممنون از لطف شما

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *