دکتر حمیده آقایی / از بین بردن جای جوش و اسکار / درمان بدون عوارض جای جوش و اسکارهای فرورفته آکنه
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

درمان بدون عوارض جای جوش و اسکارهای فرورفته آکنه

یکی از موضوعاتی که باعث حس ناخوشایند در فرد می شود ، جای جوش و فرورفتگی های آن در صورت است . به همین منظور به دنبال از بین بردن آن از روش های خانگی یا کرم ها استفاده می کنند که نه تنها تاثیری در بهبودی آنها ندارد بلکه در برخی موارد عوارضی به همراه دارد . ما در ادامه قصد داریم به درمان این روش بدون عوارض بپردازیم.

چرا اسکار آکنه یا فرورفتگی در پوست ایجاد می شود ؟

در اسکارها الیاف داخل پوستی به نام کلاژن وجود دارد که پوست را به سمت پایین می کشد. این افتادگی ها به خودی خود به وجود نمی آیند . این فرورفتگی حاصل مبارزه گلبول های سفید با بکتری ها و چرک های آکنه ایجاد می شود .

عکس-اسکار-آکنه
عکس-اسکار-آکنه

روش های درمان فرورفتگی صورت یا اسکار آکنه

درمان های خانگی

بسیاری از افراد برای از بین بردن زخم های آکنه از داروهای خانگی یا گیاهی استفاده می کنند ، اما هیچ دانشی پشت آنها مشخص نیست. برخی ممکن است باعث تحریک بیشتر یا مشکلات دیگری شوند ، بنابراین افراد باید با احتیاط از آنها استفاده کنند.

داروهای خانگی که معمولاً افراد برای درمان این مشکلات از آن استفاده می کنند عبارتند از: روغن نارگیل،ژل آلوئه ورا،عسل طبیعی، جوش شیرین،  آب لیمو

  درمانهای پزشکی

چندین روش درمانی برای کمک به رفع اسکار آکنه در دسترس است. متخصص پوست بسته به نوع پوست فرد و میزان زخم ، روشهای مختلفی را توصیه کند.

این فرورفتگی را به وسیله حرارت موجود در لیزر یا تکنیک های دیگر شل و نرم شود . با این کار کلاژن های جدید در پوست تولید می شود به صورتی که فرورفتگی ها را به سمت بالا حرکت دهد . شایع ترین و مهم ترین ابزاری که در این خصوص در دسترس متخصص پوست می باشد لیزر است.

لیزری که برای اسکارهای پوستی مورد استفاده قرار می گیرد باید از پوست عبور کرده و در عمق پوست تولید حرارت کند. لیزرفرکشنال برای این منظور استفاده می شود .

استفاده از لیزر در حیطه تخصصی پزشک متخصص پوست می باشد . زیرا تنظیم آن ، نوع و برنامه ریزی لیزر نیازمند دانش گسترده در این راستا است.

7 نکته برای بهبود اسکار آکنه

خوشبختانه گزینه های درمانی بسیار موثری برای بهبود ظاهر اسکار آکنه در دسترس است. برخی از افسانه های درمانی نیز وجود دارد که باید پاکسازی شوند.

اولین موضوعی که همیشه پزشکان با بیماران خود در موردش صحبت می کنند این است که آیا آنها هنوز هم پوستتان دچار آکنه می‌شود، اگر هنوز اینگونه است، ابتدا باید آکنه را کنترل کنید. در غیر این صورت، جای زخم های جدید ایجاد می شود و پول و تلاش برای درمان جای زخم بدون انجام کاری برای جلوگیری از زخم های جدید هدر می رود. ما به این نکته اشاره می کنیم تا این را برای بیماران روشن کنیم، زیرا معتقد هستیم که این موضوع مهم است تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

3 درمان برتر که من معتقدم بهترین درمان برای اسکار آکنه هستند عبارتند از Fraxel (یک لیزر بازسازی کننده)، پیکسل (که یک لیزر CO2 است) و میکرونیدلینگ.درمان Fraxel طی 3 الی 5 جلسه انجام می‌شود، اما بهبودی نسبتاً سریعی دارد، سوراخ های “میکرو” در پوست ایجاد می‌شود و پوست سالم بین این نواحی حفظ می شود، بنابراین پوست به سرعت بهبود می یابد. بیماران بعد از درمان دچار قرمزی می‌شوند، شبیه به آفتاب سوختگی، اما معمولاً طی 3 تا 7 روز برطرف می‌شود و ممکن است از آرایش استفاده شود. لیزر CO2 که اغلب همراه با لیزر اربیوم یاگ استفاده می شود، مشابه فرکسل است اما کمی تهاجمی تر است و اکثر بیماران تنها به 1 الی 2 جلسه درمان نیاز دارند. این لیزر درمانی به یک دوره نقاهت 7 تا 10 روزه با استفاده مکرر از پمادها روی صورت تا بهبودی کامل نیاز دارد. قلم های میکرونیدلینگ برای درمان  اسکار آکنه بسیار محبوب است. ابزاری مکانیزه با سوزن های ظریفی هستند که روی نواحی اسکار استفاده می شوند و به صورت مکانیکی سوراخ ایجاد می کنند. نتیجه بسیار شبیه به نتایجی است که با لیزرهای فرکشنال مشاهده می‌شود، با قرمزی کمتر و «زمان استراحت» کوتاه‌تر، این ممکن است گزینه بهتری برای پوست‌های تیره‌تر نسبت به لیزر باشد، خطر هیپرپیگمانتاسیون پس از درمان را نیز کاهش می‌دهد.

بسیاری از مردم می‌پرسند که چه نوع کرم هایی را باید برای آکنه خریداری کنند. ماده ای که در درمان جای زخم بسیار مفید است رتینوئیک اسید یا رتینول است. رتینوئیک اسید در فرمول‌های مختلفی از ترتینوئین عمومی گرفته تا مارک‌های معروف مانند Retin A، Renova، Tazorac یا Atralin وجود دارد. کرم های حاوی رتینوئیک اسید و رتینول می توانند به تحریک تولید کلاژن جدید کمک کنند. استفاده از این کرم ها به اندازه نخود در عصر، معمولا بسیار قابل تحمل است. داروی مفیدی برای درمان آکنه و اسکار آکنه با هم است.

درم رولر بگیر اگر نام درم رولر را نشنیده اید، غلتکی با سوزن های ظریف متعدد را تصور کنید، این غلتک برای چرخاندن روی سطح زخم ها برای ایجاد سوراخ های کوچک مشابه لیزرها استفاده می شود. این جراحات کوچک روی پوست با کلاژن جدید در نواحی تحت درمان بهبود می یابند. سوزن‌ها در طول‌های متفاوتی هستند، توصیه می‌شود با سوزن کوتاه‌تری شروع کنید، 1 میلی‌متر، و بعد ها از سوزن های بلندتری استفاده کنید. کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی برای غلتک‌های سوزنی بلندتر استفاده می‌شوند و عمق درمان با میزان فشاری که هنگام فشار دادن بر روی غلتک‌ها استفاده می‌شود، کنترل می‌شود. اگر غلتک 1 تا 2 بار در هفته استفاده شود، در طی چند ماه می توان بافت پوست و جای زخم را تا حد زیادی بهبود بخشید.

لایه برداری شیمیایی از لحاظ تاریخی جزو اولین درمان های موجود برای درمان اسکار بوده است، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی، معمولاً آنها را در عمل خود برای درمان جای زخم توصیه نمی کنند. دلیل این امر این است که برای اینکه یک لایه بردار شیمیایی در ظاهر جای جوش های عمیق مفید باشد، لایه برداری باید بسیار قوی باشد. لایه برداری قوی، به گونه ای که برای اسکار عمیق آکنه لازم است، فقط باید در نوع پوست بسیار روشن استفاده شود، در غیر این صورت این می تواند برای تغییر رنگ و زخم شدن پوست بسیار خطرناک باشد. به دلیل محدودیت های استفاده از آنها برای انواع پوست های روشن تر، برای سایر بیماران ممنوع می شود. برای مشاهده نتایج ممکن است چندین لایه برداری لازم باشد، در عین حال فقط چندین لیزر درمانی برای دستیابی به نتایج بهتر با همان قیمت لازم بود. همانطور که گفته شد، به طور معمول از لایه بردارهای شیمیایی با نتایج عالی استفاده می می‌شود. 

زمان، زمان در درمان اسکارها نقش دارد. اسکار جدید اغلب ظاهر قرمزی دارد و بهبود این امر ممکن است زمان ببرد. یک روند بهبودی با تاخیر وجود دارد که پس از انجام درمان اسکار رخ می دهد. ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا اثر کامل درمان مشاهده شود، این به این دلیل است که در روند بازسازی بافت آهسته ای وجود دارد که با تولید کلاژن و الاستین جدید در نواحی تحت درمان اتفاق می افتد. به همین دلیل است که عکس های خوب بسیار مهم هستند! اغلب بیماران حتی ظاهر پوست خود را قبل از شروع درمان فراموش می کنند و وقتی می بینند که چقدر بهبود یافته اند بسیار دلگرم می شوند.

پر کردن جای جوش های حفره دار با پرکننده ها. از مواد تزریقی مانند Restylane (پرکننده مبتنی بر اسید هیالورونیک) یا Artefill (پرکننده نیمه دائمی مبتنی بر کلاژن انسانی) می‌توان برای پرکردن اسکارهای آکنه حفره‌دار و جعبه‌دار استفاده کرد. مزیت آن این است که نتایج آنی هستند، بدون انتظار طولانی برای بازسازی بافت. اشکال این است که معمولاً دائمی نیست.

تعداد جلسات لیزر برای درمان اسکار آکنه

به طور خلاصه لیزرهای مربوطه در جلسات متعدد یا در یک جلسه با دوز بالا انجام خواهد شد و حاصل این جلسه دادن حرارات به عمق پوست یا با سائیدن سطح پوست صورت می گیرد یا فقط حرارتی که به وسیله نور لیزر از لایه های سطحی پوست بدون آزار لایه های سطحی عبور می کند و در عمق تولید کلاژن می کند . نتیجه این فرآیندگرم تر شدن پوست ، تولید کلاژن و بالا آمدن سکارها به صورت تدریجی است . بدین معنی که هیچ اتفاق ناگهانی در درمان لیزری پوست نخواهیم داشت . انجام جلسات لیزر نیاز به صبر و حوصله دارد تا نتایج را مشاهده کنید .

آیا درمان فرورفتگی صورت با لیزر عوارض دارد ؟

لیزر باید کنترل شده و برنامه ریزی شده انجام شود تا با حداقل عوارض جانبی به نتیجه ایدهآل دست یافت که این برنامه ریزی برعهده پزشک متخصص پوست می باشد .

دکتر حمیده آقایی

دکتر حمیده آقایی

متخصص پوست , مو , زیبایی و لیزر
عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای بورد تخصصی پوست و مو

متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران می باشم. تحصیلات دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه ایران به اتمام رساندم و جهت گذراندن دوره طرح عمومی به مدت ۲ سال در بیمارستان زعیم پاکدشت فعالیت داشتم.
۳ سال اول دوره تخصصی پوست و مو و لیزر را در شهر کرمان و سال چهارم را در بیمارستان تخصصی پوست رازی تهران گذراندم و در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم.
پس از ان به مدت دو سال و نیم در شهرستان شاهرود فعالیت حرفه ای داشتم و از سال ۱۳۹۲ در شهر تهران و اندیشه مشغول به فعالیت هستم.
در حال حاضر نیز در شهر تهران در مطب خصوصی و در کلینیک تخصصی پوست و مو و لیزر موهای زائد و چندین درمانگاه فعالیت دارم.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش؛ مراحل، مزایا و درصد موفقیت آن

اندولیفت جای جوش تکنیکی است که نیازی به جراحی یا تهاجم ندارد و برای بهبود وضعیت پوست و به‌حداقل‌رساندن آکنه و علائم پیری استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از نخ‌های زیر پوستی برای تقویت و سفت...

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی چیست؟

آکنه استروئیدی نوعی آکنه است که در اثر تجویز کورتیکواستروئیدها در هر روشی ایجاد می شود. این می تواند به دلیل استروئیدهای خوراکی، استروئیدهای داخل وریدی یا کرم های استروئیدی موضعی رخ دهد. در بیشتر...

هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید

هر آنچه باید درباره پاک کردن تاتو با لیزر بدانید

تاتو یا خالکوبی بدن اقدامی است که امروزه در میان افراد مختلف جامعه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همزمان با محبوبیت این روش خیلی از افراد بعد از گذشت مدت زمانی به دلایل مختلف پشیمان شده و به دنبال...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *